Idis Posankan tilalle ja kuravettä päälle — miten Idention vuoden 2022 aprillipila toteutettiin?

Huhtikuun ensimmäinen päivä on aina valveutuneelle uutisten seuraajalle jännittävää aikaa. Tiedotteita lukiessa ei voi koskaan varmaksi tietää, onko kyseessä tajunnanräjäyttävä jymyuutinen vai totaalinen uutisankka. Tänä vuonna aprillipilassamme oli mukana kirjaimellisesti ankka, kun uutisoimme Idis-patsaan korvaavan Holiday Club Caribian edustalla komeilevan Alvar Gullichsenin Posankan.

Mistä idea Idis-patsaaseen oikein tuli?

Identiolla parhaat ideat syntyvät aina yhdessä tehden — niin myös tälläkin kertaa. Markkinointitiimimme vuosi on jaettu karkeasti neljään eri osaan, joista ensimmäinen huipentuu aina 1.4. julkaistavaan aprillipilaan. Joskus parhaat pilat syntyvät suoraan ajankohtaisista uutisista ja aiheista kuten viime vuonna. Saatat ehkäpä vielä muistaa viime vuoden pilamme, jossa kerroimme Idention toimistolaivan jumittuneen poikittain Aurajokeen. Tänäkin vuonna idea syntyi onneksi helposti, kun kesken joka aamuisen palaverimme ilmoille lensi ehdotus Turun uuden kaupunkieläimen valinnasta. Olimme jo aiemmin puhuneet erilaisista tavoista tuoda Identiota näkyville Turun katukuvaan ja ajatus oli kutkuttava. Päätös tehtiin: Posankka pääsee ansaitulle eläkkeelle ja Idis astuu kaupunkikuvaan. Epäselvää oli enää, miten.

Idention Idis istuu Posankan paikalla
Erika, Veera ja Joonas esittelemässä uutta, kuvitteellista Idis-patsasta.

Lohikäärmepatsas muovautui 3D-mallin ja pelimoottorin keinoin

Parhaat aprillipilat pakottavat katsojan pysähtymään hetkeksi ihmettelemään juuri luettua tietoa. Voiko lukemani pitää paikkaansa? Mitä ihmettä ne turkulaiset oikein ajattelevat? Jotta edellä mainitut reaktiot ovat mahdollisia, pitää pilan olla riittävän uskottava. Uuden sisällön luominen on aina tasapainoilua käytössä olevan ajan ja resurssien kanssa. 3D-mallintaminen on aikaa vievää puuhaa, joka sujuu ammattilaisilta huomattavasti nopeammin, kuin kaltaisiltani sunnuntai-mallintajilta. Tämän vuoksi päädyimme hankkimaan Idiksen 3D-mallin yrityksen ulkopuolelta.

Kuvamanipulaation mielletään vievän paljon aikaa. Oikeilla työtavoilla ja välineillä voidaan kuitenkin luoda todenmukaista sisältöä yllättävän helposti ja nopeasti. Koska halusimme yhden kuvan sijaan tarjota mahdollisuuden muillekin Identiolaisille omaan Idis-kuvaan, piti yksittäisen kuvan muokkaaminen tapahtua nopeasti. Tällöin haasteita oli kaksi: kuvaushetkellä vallinnut valotilanne, sekä eri kuvakulmista otetut valokuvat. Tämän vuoksi päädyimme käyttämään työkaluna aiemmista seikkailuistani oman peliyrityksen parista mukaan tarttunutta Unreal Engine -pelimoottoria. Pelimottori on työkalu, jossa pelien lisäksi voidaan valaista ja renderöidä, eli kuvantaa olemassa olevia 3D-malleja.


Pelimoottorin jälkeen kuvat siirrettiin Photoshopin puolelle, jossa alkuperäisestä kuvasta poistettiin Posankka ja tilalle tuotiin Idis. Päädyimme kunnioittamaan alkuperäistä teosta vaaleanpunaisella värillä, joka helpotti tunnistettavuuden lisäksi myös muokkausta. Värisävyn hakeminen olemassa olevan mallin pohjalta oli helppoa ja lopulta yksittäisen kuvan muokkaukseen meni aikaa vain noin 20 minuuttia.

Parhaat jutut syntyvät yhdessä tehden ja hauskaa pitäen

Identiolla parasta on se, että kun jotain hullua keksitään, uskalletaan siihen heittäytyä mukaan koko firman voimin. Tälläkin kertaa yhdessä jaettu aprillipila keräsi valtavasti ihania, hyväntuulisia kommentteja ja viestejä. Usko tai älä, yllättävän moni luuli pilaamme todeksi — kuvat kun näyttivät “sen verran aidoilta”. Kaiken kaikkiaan juuri tällaiset hetket ovat markkinoinnin näkökulmasta niitä kaikkein parhaita. Idea jalostuu sisällöksi, joka saa hymyn huulille niin tekijöille kuin katsojillekin, sekä saa pohtimaan, mitähän hullua sitä seuraavaksi oikein keksitään.

Mitä mieltä sinä olit tämän vuoden aprillipilastamme? Lähetä palautteesi suoraan mahtavalle mallillemme osoitteeseen .

Kirjoittaja

Wille Heino

Art Director

Kategoria

Markkinointi & Brändi

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617

Ura meillä

Identio Prochat

Ajankohtaista