Digitaalisten tuotteiden suunnittelulla on verrattain lyhyt historia. Graafisten käyttöliittymien yleistyttyä 80-luvulla ja tietokoneiden tultua suuren yleisön saataville, on digitaalisten tuotteiden suunnittelussa keskitytty niiden käyttäjiin niiden toteuttajien, eli koneiden, sijaan. Alaa ovat ohjanneet suunnilleen viimeiset 40 vuotta käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet. Mutta onko käyttäjäkeskeisen suunnittelun aikakausi nyt ohi?
Tässä blogitekstissä kerron kestävästä UX-suunnittelusta, ja siitä miksi meidän olisi syytä siirtyä käyttäjäkeskeistä kestävään suunnitteluun. Avaan myös esimerkkien avulla mitä se tarkoittaa käytännön tasolla.
Mitä on kestävä UX-suunnittelu?
Digitaalisten tuotteiden vaikutusta ympäristöön on hankalampi tiedostaa, kuin fyysisten tuotteiden. Meille kaikille on selvää, että t-paidan tuottamiseen tarvitaan puuvillaa, jonka viljelyyn puolestaan kuluu valtavasti vettä. Mutta tulemmeko ajatelleeksi, kuinka paljon energiaa tarvitaan lataamaan verkkokauppa, josta t-paidan tilaamme? Tai mikä merkitys on sillä, tilaammeko paidan suoraan kotiovellemme vai lähimpään pakettiautomaattiin? Yksittäisellä latauksella on ehkä mitättömältä tuntuva vaikutus, mutta silloin kun puhutaan jopa kymmenistä tuhansista päivittäisistä vierailijoista sivustolla, on energiankulutus merkittävää.
…the internet – including data centres, telecoms networks, and end user devices like phones and laptops – uses a lot of electricity. In fact, if you add it all together, the internet uses roughly the same amount of electricity as the UK, one of the world’s largest economies.
– Tom Greenwood, Wholegrain Digitalin perustaja ja Sustainable Web Design kirjan kirjoittaja
European Climate Pact -sivustolla väitetään, että EU:ssa digitaalisten teknologioiden päästöt ovat verrattavissa jopa lentoliikenteen päästöihin. Keskittyessämme tyydyttämään käyttäjien tarpeet olemme kenties ylenkatsoneet suunnittelemiemme tuotteiden vaikutusta laajemmin.
Kestävästä UX-suunnittelusta puhutaan, kun suunnitteluprosessissa otetaan huomioon tuotteen vaikutukset ympäristöön ja ihmisiin (siis muihinkin, kuin tuotteen käyttäjiin). Siinä missä käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla pyritään vastaamaan käyttäjien tarpeisiin mahdollisimman hyvin ja luomaan käyttäjille miellyttäviä kokemuksia, kestävällä suunnittelulla pyritään luomaan tuotteita, jotka kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän sekä ovat oikeudenmukaisia ja reiluja käyttäjiä kohtaan. Kestävässä suunnitteluprosessissa ympäristövaikutukset, oikeudenmukaisuus ja reiluus painavat vaakakupissa enemmän, kuin käyttäjien tarpeisiin vastaaminen ja heidän mieltymyksiinsä vastaaminen. Onneksi nämä eivät välttämättä poissulje toisiaan, vaan voivat edesauttaa toistensa toteutumista.
Saavutettavuus ja oikeudenmukaisuus ovat osa kestävää designia
Kestävässä UX-suunnittelussa otetaan ympäristövaikutusten lisäksi huomioon yhteiskunnalliset vaikutukset. Periaatteisiin kuuluu, että tuotteet ovat paitsi saavutettavia, myös tasa-arvoisia, ja eettisiä – toisin sanoen ne pistävät käyttäjien ja kaikkien ihmisten hyvinvoinnin yrityksen tuloksen edelle. Kestävän suunnittelun rinnalla voitaisiinkin puhua vastuullisesta suunnittelusta.
Digitaalisten tuotteiden ei tulisi tehdä epäoikeudenmukaisia oletuksia tai vahvistaa olemassa olevia stereotypioita ja ennakkoluuloja. Suunnittelija voi vaikuttaa tähän jo aivan prosessin alusta asti esimerkiksi rekrytoimalla käyttäjätutkimukseen osallistujia, jotka edustavat taustoiltaan erilaisia ihmisryhmiä. Käyttöliittymiä suunnitellessaan suunnittelijan tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi käyttämiinsä kuvituksiin ja ikoneihin. Tarvitseeko esimerkiksi kädenpuristus-ikonissa välttämättä olla kalvosinnapeilla varustettuja hihoja?
Eettisesti suunniteltu tuote priorisoi käyttäjien hyvinvoinnin yrityksen tavoitteiden edelle. Onko esimerkiksi tavoittelemisen arvoista suunnitella tuotetta, jonka parissa käyttäjät viettävät mahdollisimman paljon aikaa? Vai voiko sillä olla vaikutusta käyttäjien mielenterveyteen tai unen laatuun? Konversioiden kasvattaminen on usein yritysten tavoitteena, mutta se saattaa kannustaa suunnittelijoita käyttämään niin sanottua harhauttavaa suunnittelua (deciptive tai dark patterns). Harhauttava suunnittelu nimensä mukaisesti harhauttaa käyttäjiä toimimaan yrityksen etujen mukaisesti esimerkiksi manipuloimalla käyttäjän tunteita tai tarkoituksella vaikeuttamalla yritykselle epäedullisen valinnan tekemistä. Siinä missä tällaiset tavat voivat tuntua tehokkailta esimerkiksi konversioiden lisäämisessä, ne kostautuvat usein pitkässä juoksussa käyttäjien tyytymättömyytenä ja huonona suhtautumisena brändiin.
Ympäristötietoinen design
There are always additional actors (human and non-human) involved besides our users — directly or indirectly. We must stop designing solely for our users and instead always understand and review our work within the systemic context.
– Thorsten Jonas, Sustainable Design Networkin perustaja
Digitaaliset tuotteet “elävät” aina jossakin kontekstissa ja niiden vaikutus ulottuu käyttäjiään laajemmalle. Vastuullinen suunnittelija ottaa huomioon myös tekemiensä päätösten epäsuorat vaikutukset niin käyttäjiin kuin muihinkin vaikutukselle alttiisiin tekijöihin. Otetaan esimerkeiksi Uber ja Bolt. Millainen vaikutus näiden sovellusten käytön yleistymisellä on esimerkiksi julkisen liikenteen käyttöön ja sitä kautta päästöihin? Miten käyttäjiä voisi kannustaa ympäristöystävällisempiin valintoihin, kuten sähköautoiluun tai kimppakyyteihin? Tai kuinka suuri merkitys on sillä, että kuskit pitävät autojaan tyhjäkäynnillä odotellessaan kyytiläisiä? Suunnittelija ei voi pohtia tuotteiden vaikutuksia loputtomasti, sillä hänen on saatava myös jotain valmista aikaiseksi. Suunnittelijalle on silti keskeistä omata kyky kyseenalaistaa asioita. Designpäätösten vaikutus ulottuu lopulta ympäristön lisäksi myös yhteiskuntaan.
Luultavasti itsestään selvin tapa parantaa digitaalisen tuotteen ympäristöystävällisyyttä on vaikuttaa tuotteen energian kulutukseen ja sen kuluttaman energian alkuperään. Voimme esimerkiksi suosia uusiutuvalla energialla toimivia palvelinkeskuksia. Tuotteen energiankulutukseen puolestaan voi vaikuttaa mm. värien käytöllä, fonttivalinnoilla ja tehokkaalla designilla, joka vaatii vähemmän serveripyyntöjä ja suurten datamäärien käsittelyä. Yleisesti ottaen tummat värit kuluttavat vähemmän energiaa kuin kirkkaat värit. Tämä tosin pätee vain moderneilla OLED-näytöillä, ja niilläkin suurin vaikutus saadaan kun näytön kirkkaus on säädetty maksimiin. ZDNETin artikkelin mukaan Google on tutkinut asiaa ja raportoi mm. Google Mapsin yötilan vähentäneen näytön virrankulutusta 63 prosenttia verrattuna normaaliin tilaan.
Suunnittelija voi edesauttaa tuotteen vastuullisuutta merkittävästi myös ohjaamalla käyttäjiä tekemään vastuullisempia valintoja. Tämä voi yksinkertaisimmillaan olla tiedon jakamista käyttäjälle. Aiemmin esittelemässäni verkkokauppatilausesimerkissä ympäristöystävällisimmän toimitustavan voisi määrittää oletusvalinnaksi kaikille käyttäjille.
Vielä yksi keino ympäristöystävällisyyden varmistamiseen on pohtia laitteita, joilla digitaalista tuotetta käytetään. Nyrkkisääntönä on suunnitella tuotteita, jotka toimivat myös vanhoilla laitteilla, jolloin emme ainakaan myötävaikuta elektroniikkajätteen syntyyn.
Tekoäly ja vastuullisuus
Erityisesti tässä hetkessä, kun tutustumme tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin digitaalisten tuotteiden suunnittelussa, on vastuullisuuteen ja kestävyyteen tärkeä kiinnittää huomiota. Tekoälyn tiedetään kärsivän harhoista ja tekevän vääriä johtopäätöksiä tulkitessaan historiallista dataa. Meidän on aktiivisesti toimittava korjataksemme tällaiset eettiset haasteet. Tekoälyn avulla voidaan parantaa monen alan, kuten maatalouden ja rakennusalan, energiatehokkuutta ja pienentää ympäristölle koituvaa haittaa. Tästä huolimatta tekoälyn käyttö itsessään vaatii huomattavasti energiaa, joten siihen perustuvien ominaisuuksien sisällyttämistä tuotteisiin tulee harkita huolella.
Käytetty, mutta ehdottoman arvokas esimerkki suunnittelupäätösten haitallisista seurauksista erityisesti tekoälyn suhteen, on sosiaalisen median sovellukset. Elämme polarisoituneessa yhteiskunnassa, jossa ihmisten on vaikea sietää edes hieman omistaan poikkeavia näkemyksiä. Sosiaalisessa mediassa käytetyt sisältöä suosittelevat algoritmit kietovat käyttäjät aina vain tiiviimmin omien kupliensa sisään.
Erottaudu kilpailijoista kestävällä UX-suunnittelulla
Kestävään suunnitteluun panostaminen voidaan nähdä myös bränditekona. Kuten mainittu, saavutettavuuden huomioiminen on osa kestävää suunnittelua ja saavutettavat tuotteet ovat laajemman yleisön käytettävissä kuin ei-saavutettavat tuotteet. Kestävästi suunnitellut tuotteet ja prosessista kertominen voivat vedota erityisesti ympäristötietoisiin käyttäjiin, jolloin brändin asema heidän mielissään vahvistuu. Sama pätee niihin käyttäjiin, jotka arvostavat oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoisuutta.
Käyttäjäkeskeisyys UX-suunnittelussa on edelleen tärkeää, eikä siihen liittyviä periaatteita tule unohtaa. Olemme kuitenkin alkaneet Identiolla kiinnittää enemmän huomiota suunnittelemiemme tuotteiden kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Design-periaatteisiimme on kirjattu kohta “Vastuullisuus” ja suunnittelijamme ovat luoneet työnsä tueksi vastuullisen suunnittelun tarkistuslistan. Haluamme osaltamme myötävaikuttaa kestävämmän ja paremman digitaalisen tulevaisuuden rakentamiseen, ja uskomme kestävyyden olevan monelle asiakkaallemme myös tärkeä arvo sekä valttikortti markkinoilla menestymiseen.
Lähteet:
Tom Greenwood – 20 ways to make your website more energy efficient – Wholegrain Digital
European Climate Pact – Going digital – good or bad for the climate?
Thorsten Jonas – The 11 principles of Sustainable UX – SUX – The Sustainable UX Network
Emilyann Gachko – Sustainable UX Design: Principles and Practices for Eco-Friendly Digital Products
Nielsen Norman Group – Deceptive Patterns in UX: How to Recognize and Avoid Them
World Economic Forum – AI and energy: Will AI reduce emissions or increase demand?
Lue myös: UI ja UX – mitä eroa niillä on?