Työskentelen People & Culture -vastaavana Identiolla, ja vastaan oikeastaan kaikista HR:ään eli henkilöstöhallintoon liittyvistä asioista, prosesseista ja niiden kehittämisestä. Työni ytimessä on ihmisten hyvinvointi ja sen varmistaminen, että koko työyhteisö voi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja sujuvasti.
Tässä tekstissä kerron siitä, miten näen oman roolini identiolaisten hyvinvoinnin tukena ja miten sillä on vaikutusta myös asiakkaidemme menestykseen. Identiolla panostamme henkilöstön hyvinvointiin ja osaamiseen, mikä näkyy asiakkaille laadukkaana ja luotettavana palveluna.
Miksi työntekijöiden hyvinvoinnilla on merkitystä?
Työntekijöiden hyvinvointia tukeva yrityskulttuuri on Identiolla keskeinen voimavara. Haluan omalta osaltani olla luomassa ilmapiirin, jossa jokainen tuntee olonsa turvalliseksi ja innostuneeksi tullessaan töihin. Tavoitteeni on, että jokainen identiolainen tuntee olevansa arvostettu ja osa yhteisöä, jossa ihmisiä tuetaan niin ammatillisessa kuin henkilökohtaisessakin kasvussa. Näin varmistamme, että työntekijämme voivat saavuttaa parhaan mahdollisen potentiaalinsa, ja pystymme olemaan luotettava kumppani sekä palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Henkilöstön hyvinvointi vaikuttaa suoraan työn laatuun ja projektityön sujuvuuteen.
Työn kuuluu olla voimavaratekijä arjessa ja sen eteen teemme Identiolla töitä. Sosiaaliset kontaktit, työn mielekkyys ja osaamisen kehittyminen, työn sekä vapaa-ajan tasapaino, ovat kaikki tärkeitä seikkoja, jotka tukevat arjessa jaksamista ja hyvinvointia. Kun henkilöstö voi hyvin, se heijastuu myös asiakastyöhön, mikä näkyy sitoutumisena, motivaationa ja haluna tehdä parhaansa asiakkaillemme. Lisäksi se vaikuttaa projektien jatkuvuuteen, kun henkilöstön vaihtuvuus on näiden panostusten ansiosta pienempää. Pitkäaikaiset asiakassuhteet tuovat lisäarvoa asiakkaille, kun tiimi tuntee asiakkaan tarpeet syvällisemmin ja pystyy tarjoamaan tehokkaampia ratkaisuja.
Mitä IT-talon People & Culture Manager tekee käytännössä?
People & Culture -roolini on laaja ja vaihteleva. Se kattaa koko työntekijän elinkaaren, mikä tarkoittaa, että olen mukana niin rekrytoinnissa, perehdytyksessä, kuin joskus myös kehityskeskusteluissakin – ja lopulta myös silloin, kun on aika siirtyä uusiin haasteisiin.
Tärkeä osa työtäni on tehdä yhteistyötä työntekijöiden eli muun muassa People & Culture Taskforcen kanssa. Identiolla on käytössä taskforce-malli, jossa identiolaisista koostuvat työryhmät edistävät erilaisia aiheita ja kehittävät yritystä. Taskforcet muodostuvat yhteispäätöksellä tai työntekijöiden aloitteesta, ja toimivat niin kauan kuin on tarve. Kuka tahansa voi lähteä mukaan itseään kiinnostavan aiheen ympärillä toimivaan taskforceen ja vaikuttaa sillä työyhteisön kehittämiseen. Tällä hetkellä meillä on People & Culture Taskforcen lisäksi esimerkiksi pieni porukka työstämässä Idention pikkujouluja eli Winter Galaa, opiskelijayhteistyötä sekä “Engineering Taskforce” konsulttien osaamisen kehittämisen tukena.
Yhdessä People & Culture Taskforcen kanssa kehitämme toimintatapoja ja edistämme asioita ja hankkeita, jotka koskevat työntekijöiden hyvinvointia ja yrityskulttuuria. Hankkeet ja teemat nousevat useimmiten suoraan henkilöstöltä. Siten ne tukevat ja keskittyvät juuri heidän hyvinvointinsa edistämiseen. Muutamia esimerkkeinä viime aikoina meneillään olevista aiheista: vastuulliseen liiketoiminnan projekti, uusi “Career Dev” eli urakehitysmalli, kuukausittaiset pulssikyselyt työntekijöiden hyvinvoinnin tukena, työsuhde-etujen palveluntarjoajien vertailu sekä Idention sisäinen joulukalenteri. Työhyvinvointi ja työsuojeluasiat ovat olleet myös tämän syksyn teemana. Tiivistimme ja selkeytimme yhteistyötä työsuojelutiimin kesken sekä teimme yhteistyössä työterveyden kanssa työpaikkaselvityksen.
Meillä Identiolla ei ole perinteisiä esihenkilöitä, vaan sisäiset tiimit eli podit toimivat työntekijöiden vertaistukena. Roolini HR-vastaavana korostuu erityisesti silloin, kun joku työntekijöistä kaipaa henkilökohtaista tukea hieman enemmän. Meillä on käytössä varhaisen tuen malli ja järjestän säännöllisiä 1:1-keskusteluja, jotta työntekijät voivat tuoda esiin mahdolliset huolenaiheensa matalalla kynnyksellä. Näin pystymme reagoimaan ajoissa ja auttamaan löytämään ratkaisut, jotka parantavat arkea nopeasti. Olen vastuussa siitä, että jokainen työntekijämme tuntee itsensä arvostetuksi ja tuetuksi alusta loppuun, aina rekrytointivaiheesta mahdolliseen työsuhteen päättymiseen asti.
Hyvinvoiva henkilöstö tuottaa asiakkaille parasta palvelua
Identio on olemassa, jotta voimme auttaa yrityksiä ratkaisemaan liiketoimintaansa liittyviä ongelmia nyt ja tulevaisuudessa. Meidän ja asiakkaidemme menestys syntyy ihmisistä, jotka omalla osaamisellaan ja panoksellaan mahdollistavat oikean suunnan. Panostamalla henkilöstön hyvinvointiin ja kulttuuriin rakennamme kestävää pohjaa menestykselle. Olemme luotettava ja pitkäjänteinen kumppani, joka pystyy vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin laadukkaasti. Tämän mahdollistamisessa olen vahvasti mukana omalla työpanoksellani.
Lopulta kaikki panostuksemme työntekijöiden hyvinvointiin tähtäävät yhteen asiaan: hyvinvoivat ja sitoutuneet työntekijät ovat edellytys onnistuneille asiakasprojekteille ja yhteistyölle. Haluamme rakentaa yhdessä menestystä aidosti ihmisistä huolehtien. Lopputuloksena on positiivinen kehä, sillä sitoutumalla yhteiseen menestykseen vaikutetaan myös omaan menestykseen ja hyvinvointiin.
Lue myös Idention resepti – 5 askelta menestyvään yrityskulttuuriin