Mehiläinen – terveysalan digitaalisen kehityksen suunnannäyttäjä

Mehiläisen mobiilisovellus ja digiklinikka ovat monelle arkipäivää. Voimme käydä lääkärissä kotisohviltamme pelkän älypuhelimen välityksellä. Toimitusjohtajamme Joonas Korgan sai haastateltavakseen Mehiläisen Product Development Managerin Milka Virran, joka kertoi Mehiläisen ja BeeHealthyn digitaalisesta kehityksestä.

Minkälaista on työskennellä näin isossa organisaatiossa digitaalisen kehityksen eturintamalla?

– Kehitystiimistä ja tiimin koosta voisi mainita sen verran, että reilu 4,5 vuotta sitten kun tulin taloon, niin silloin oli yhteensä 15 kehittäjää. Vuoden 2021 alussa meillä on yli 60 omaa kehittäjää sovelluskehitystiimissä ja noin 30 konsulttia siihen lisäksi. Tämä on siis huikeasti kasvanut vuosien aikana.

Miten olemme onnistuneet ja mitä olemme tehneet oikein? Meillä on ollut liiketoimintajohdon vahva tahtotila kehittää digitaalisia palveluja ja viedä sitä puolta eteenpäin. Se on ollut draiveri, jonka avulla olemme päässeet pitkälle. Meille on annettu tilaa ja mahdollisuuksia tehdä asioita ja erityisesti tehdä niitä omalla tavallamme.

”En halua luokitella meitä liiketoiminnan tukifunktioksi, vaikka siitä se on ehkä alunperin lähtenyt.”

– Milka Virta, Mehiläinen

– Mehiläiseen lisäpotkua tuo BeeHealthy. Työskentelen siellä itse kansainvälisen digitaalisen kehityksen parissa. Kyseessä on Mehiläisen tytäryhtiö.

Voitko kuvailla BeeHealthyn toimintaa ja sitä, miten se sopii tähän kokonaiskuvaan?

– BeeHealthy starttaili virallisesti 2020 syksyllä, mutta olemme Mehiläisen sovelluskehityksen puolella tehneet kansainvälisten digiasiakkaiden palveluja jo pidemmän aikaa. BeeHealthy on startup-henkistä tekemistä ison korporaation sisällä. Myymme Mehiläisellä hyviksi havaittuja ratkaisuja kansainvälisille asiakkaillemme. Höystämme niitä sopivammiksi kansainväliseksi tuotekehitysmuottiin, joka skaalautuu vähän paremmin.

– Kaikki Suomeen toteutetut ratkaisut eivät toimi kansainvälisillä markkinoilla, ja ulkomailla taas on paljon tarpeita, joita taas suomessa ei tarvita.

– Meillä on kansainvälisesti paljon kilpailijoita ja digiklinikka on ensimmäinen keihäänkärkituotteemme. Etumme on se, että emme vie asiakkaalle vain valmista tuotetta, vaan autamme heitä myös muutoksessa ja siinä, miten he saavat tuotteestamme parhaan hyödyn.

– Asiakkainamme ovat esimerkiksi kreikkalainen iso sairaalaketju ja milanolainen hieman pienempi lääkäriketju. Viimeisimpänä tuli Ruotsin valloitus, kun ostimme erään pienemmän lääkäriaseman, jota lähdemme digitalisoimaan. Mehiläinen on kansainvälisillä markkinoilla hyvin kiinnostava ja projekteissa on usein toimitusjohtajatason henkilöt mukana. Etsimme strategisesti merkittäviä tapauksia, joissa voitaisiin aidosti tehdä isoja juttuja.

”Ei mitään pientä pöytälaatikkopuuhastelua vaan mahdollisimman isosti sisään.”

– Tavoitteemme BeeHealthyn kanssa on, ei sen vähempää, kuin olla viiden vuoden päästä kansainvälisesti yhtä iso kuin Mehiläinen on nyt Suomessa.

Sinulla on kokemusta globaalista toiminnasta. Kuinka edelläkävijöitä olemme digitaalisessa kehityksessä Suomessa?

– Olemme superpitkällä. Päivittäinen haasteemme asiakkaiden kanssa onkin ideoida, miten laskemme palvelun tasoa niin, että se sopii paremmin heidän ympäristöönsä. Olemme siis todella pitkällä ja valmius potilaalle käyttää digitaalisia palveluita on ihan eri. On hyvin yleistä vaikkapa kreikkalaisille, että esimerkiksi ajanvarauksia tehdään puhelimitse eikä verkkoajanvaraus ole mikään itsestäänselvyys.

– Tuntuu, että koko digitalisaatio on jäljessä eikä tiedetä tarkkaan, miten digialustaa voisi hyödyntää terveydenhuollossa. Nämä ovat omia mutu-tuntumiani asiasta. Suomessa asiat ovat kuitenkin todella hyvin ja paljon voi hoitaa digin kautta.

Missä devaajanne työskentelevät? Missä ovat devauskeskittymät?

– Meillä on keskittymät Helsingissä, Turussa ja uutena pieni toimisto Jyväskylässä. Tällä hetkellä olemme toki etänä emmekä ole rekrytoinneissa katsoneet liian tarkkaan, missä kukin fyysisesti sijaitsee. Pääasiassa tiimi jakautuu niin, että jyväskylässä on muutama kaveri ja Helsinki ja Turku ovat aika tasavahvoja henkilömäärältään. BeeHealthyn puolella taitaa taittua pikkusen enemmän Helsingin suuntaan, vaikka alkuun se oli aika Turku-vetoista.

Mitä teknologoita käytätte ja minkälaista osaamista etsitte?

– Perustekkistäkki on React, Redux, TypeScript ja Node.js. Tietokannat ovat MSSQL-kantoja ja rajapinnat ovat pääasiassa REST-rajapintoja. Mobiilisovellukset tehdään natiivisti Swiftillä ja Kotlinilla. Tämä taitaa olla aika perussetti. Rekrytoinneissa on näkynyt, että ihmiset ovat pitäneet tästä tekkistäkistä ja se tuntuu kiinnostavalta. Olemme todella avoimia kokeilemaan kaikkea ja muutoksia varmasti tulee, mutta tämä on tuntunut nyt toimivalta. Meillä on näihin liittyen tällä hetkellä kovaa osaamista.

Onko sinulla jotain suosikkitehtävää tai toimeksiantoa, joka olisi jäänyt mieleen?

– Ensimmäisenä tulee mieleen koronakevät 2020. Se on ollut huikea voimanponnistus varmasti jokaisella sektorilla, mutta se oli tosi iso duuni Mehiläisen digitaalisissa palveluissa ja siinä mitä siellä tehtiin ensimmäisinä viikkoina. En edes muista siitä ajasta hirveästi, kun menimme niin sumussa ja teimme hulluna kaikkea. Listasin jokin aikaa sitten meidän digiklinikkaa vetävälle taholle ominaisuuksia, joita silloin saimme aikaan. Se oli mieletön lista asioita, jotka teimme lyhyessä ajassa.

– Yhteen puhaltamisen tunne on jäänyt mieleen. Kaikki painoivat pitkää päivää ja tekivät saman asian eteen töitä. Ylpeydellä voi puhua siitä, että vitsit mitä saimme aikaan. Yhdessä tekemisen tunnetta ja auttamisen kulttuuria tykkään vaalia muutenkin.

– Meillä on tosi paljon tiimissä huippuonnistumisia joista voi olla ihan superylpeä. Meillä on niin osaavaa ja ammattitaitoista porukkaa, että siinä pääsee itsekin välillä ihmesuorituksiin, kun jengi ympärillä loistaa.

Mikä tällä hetkellä on parasta mehiläisessä ja BeeHealthyssa?

– Superosaavat ihmiset ja ammattitaitoinen porukka on kyllä yksi asia ja yhdessä tekeminen on aivan huippuluokkaa. Viihdyn todellakin ihmisten seurassa, joiden kanssa teen töitä. Työn tekemiseen sanoisin, että meillä on vapaus tehdä asioita omalla tavallamme. Toki siinä on myös vastuu, mutta se on sopivasti balanssissa. Tiimin kannalta nämä ovat ehkä tärkeimmät.

– Mehiläisen ja BeeHealthyn osalta tykkään, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa isoihin asioihin ja voin olla ylpeä siitä, missä olen töissä. Teemme oikeasti järkeviä juttuja ja olemme nopeita liikkeissämme. Koko ajan on eteenpäin katsova meininki. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu seuraavalla viikolla eikä ole mitään ns. rutiinitehtäviä.

– Kysyit miten terveysteknologian puoli on hallussa Suomessa vs. kansainvälisesti. Voin aidosti sanoa, että tiedän, että meillä on todella paljon annettavaa muualle. Hommat eivät ainakaan lopu kesken.

Minkälainen kulttuuri teillä on Mehiläisellä?

– Kyllä meillä on ehdottomasti yhdessä tekemisen ja auttamisen kulttuuri ja pyrimme siihen, että kukaan ei jää yksin. Henkilöt ovat vastuussa omasta tekemisestään omalle tiimilleen ja haluan uskoa, että silloin annetaan parastaan. Kukaan tuskin haluaa jättää omaa kollegaansa pulaan. Annamme vastuuta niin paljon kuin kukakin haluaa sitä ottaa emmekä yritä rajoittaa ketään mihinkään tiettyyn nurkkaan omien juttujensa kanssa.

– Olen myös ylpeä kehitystiimissämme siitä, että vaikka talo on täynnä huippuammattilaisia, niin meiltä puuttuu sellainen superstarakulttuuri. Aina joku voi suoriutua paremmin kuin toinen, mutta yksilöt eivät koskaan nouse koko tiimin edelle. Sitä haluan erityisesti vaalia, ettei meille tulisi sellaista. Meillä kaikki ovat samalla viivalla.

Haluatko kysyä minulta vielä jotain?

Milka: ”Teiltäkin on meillä osaajia, niin minkälaista palautetta Idention konsultit ovat antaneet työskentelystä meillä?”

Joonas: ”Ihan mahtavaa palautetta. He saavat tehdä merkittäviä asioita nykyaikaisilla teknologioilla. Konsulttimme viihtyvät ammattitaitoisessa tiimissä. Tärkeää on ollut myös se, että heidät on otettu mukaan osaksi tiimiä aivan kuin he olisivat oikeasti töissä Mehiläisellä.”

Kirjoittaja

Erika Bergström

Copywriter

Kategoria


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617

Scroll to Top