ID Academy on Idention sisäinen osaamisen kehittämisen malli. Sen tarkoituksena on mahdollistaa ja varmistaa niin ohjelmistokehittäjien kuin inhouse-rooleissa työskentelevien ihmisten osaamisen kehittäminen työajalla. Malli syntyi työntekijöiden aloitteesta, sillä oman osaamisen kehittämiselle kaivattiin raameja ja pelisääntöjä.
Tässä tekstissä kerron, miksi ID Academy on hyödyllinen kaikille osapuolille ja miten se toimii yrityksemme arjessa.
Asiakas, ohjelmistokehittäjä ja Identio – kaikki hyötyvät
ID Academy on olemassa, jotta voimme yhdessä sovittujen pelisääntöjen puitteissa kehittää ammatillista osaamistamme ja tarjota sen myötä asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Sen lisäksi, että asiakkaamme saavat aina ajantasaista ja kehittyvää osaamista, on ID Academystä hyötyä myös Identiolle.
Me Identiolla uskomme, että ID Academyn tyyppiset mahdollisuudet ovat välttämättömiä kaltaisellemme yritykselle etenkin pitkässä juoksussa. Kun mahdollistamme osaamisen kehittämisen työajalla ja kannustamme siihen, pidämme ohjelmistokehittäjät motivoituneina ja sitoutuneempina sekä heidän työhönsä että koko yritykseemme.
Osaamisen kehittäminen on tärkeää yritykselle itselleen myös mm. seuraavista syistä:
- Teknologian kehitys. IT-alalla uudet teknologiat, ohjelmistot ja työkalut tulevat markkinoille nopeasti. Osaamisen kehittäminen on välttämätöntä kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Asiakkaat odottavat aina parempaa palvelua ja uusia ratkaisuja ja haluamme pystyä vastaamaan tähän tarpeeseen.
- Työtehtävien monimuotoisuus. Ohjelmistokehittäjät työskentelevät konsultin roolissa hyvin monipuolisten ja vaihtuvien työtehtävien parissa. Osaamista voidaan vaatia eri osa-alueilla, kuten web- tai mobiiliapplikaatioiden kehittämisessä, pilvipalveluissa, integraatioissa tai DevOpsissa – uusista teknologioista puhumattakaan . Eri roolit voivat vaatia erilaista osaamista ja monimutkaisia asiakastarpeita, mikä korostaa jatkuvasti kehittyvän osaamisen tarvetta.
- Asiakaskokemuksen parantaminen. Osaamisen kehittäminen auttaa yritystä luomaan parempia ja käyttäjäystävällisempiä palveluja, mikä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista.
- Skaalautuvuus ja kasvu. Yritykset, jotka panostavat osaamisen kehittämiseen, ovat valmiimpia kasvamaan ja skaalaamaan liiketoimintaansa.
Miten ID Academy toimii käytännössä?
Oppiminen ja urakehitys olivat Identiolla aiemmin täysin riippuvaisia asiakastyöstä tai keskinäisistä mentorointisuhteista, eikä selkeää ohjeistusta ajankäytölle itsensä kehittämiseen liittyen ollut. Oman osaamisen kehittäminen on aina ollut sallittua jossain määrin ja luonnollisesti työssä vastaan tuleviin, syventymistä kaipaaviin, asioihin on aina käytetty niiden vaatima aika. Työntekijät kaipasivat kuitenkin selkeyttä ja jonkinlaista ”yhteistä sopimusta” ajankäytöstä systemaattisemman osaamisen kehittämisen saralla.
Tällä hetkellä ID Academyyn kuuluvat sekä sille varattu aika että työntekijäkohtainen budjetti. Tämä tarkoittaa, että jokainen työntekijä voi käyttää yhden perjantain kuukaudessa oman osaamisensa kehittämiseen. Päivä sovitaan etukäteen asiakkaan kanssa, eikä kyseisen päivän työajasta luonnollisesti laskuteta asiakasta. ID Academy on siis Idention tekemä investointi sekä asiakkaan että työntekijän ja yrityksen itsensä hyväksi.
Lyhyellä aikavälillä ID Academysta aiheutuu Identiolle kustannuksia laskuttamattoman työajan sekä opiskelumateriaaleihin varatun budjetin muodossa, mutta pidemmällä aikavälillä uskomme sen nostavan työntekijöiden sitoutumisastetta. Voimme myös hyödyntää opittuja asioita työssämme, mikä taas avaa ovia monipuolisempiin projekteihin. Toivomme ID Academyn vaikuttavan positiivisesti myös uusien työntekijöiden rekrytointiin.
Ohjelmistokehittäjät kokevat osaamisen kehittämisen tärkeäksi
Vaihtuvuus IT-alan yritysten henkilöstössä on usein korkeaa. Yhdysvaltalaisen Talentrisen teettämä tutkimus osoitti, että ura- ja kehittymismahdollisuudet ovat toiseksi tärkein tekijä, joka vaikuttaa ohjelmistokehittäjien pysyvyyteen yrityksessä. Tämä korostui etenkin juniorikehittäjien kohdalla, mutta tarve ammatilliseen kehitykseen näkyy oman kokemuksemme mukaan laajasti kaikilla ammatillisilla tasoilla.
Myös monet muut pohjoismaissa ja Euroopassa teetetyt tutkimukset tukevat ammatillisen kehityksen merkitystä ohjelmistokehittäjien pysyvyydessä. Teetimme vuonna 2022 Identiolla kyselyn osaamisen kehittämiseen liittyen. Kyselyn tulosten perusteella ohjelmistokehittäjien ylivoimaisesti suurin este oman osaamisen kehittämiselle oli ajan puute. Esiin nousi myös tilanteita, joissa asiakasprojekti on ollut mielekäs ja sopivan haastava, mutta sen parissa ei ole tullut oppimiskokemuksia sellaisista teknologioista tai teemoista, joihin ohjelmistokehittäjä haluaisi seuraavaksi perehtyä.
Kun kysyimme, mikä olisi merkittävintä osaamisen kehittämisen kannalta, selkeästi yleisimmäksi vastaukseksi nousi sille varattu aika. Muita tekijöitä, joita ohjelmistokehittäjämme arvostivat, olivat mentorointi ja monipuoliset asiakasprojektit. Koska ajan puute nousi vastauksissa esiin huomattavasti muita syitä useammin, on ID Academy suunniteltu vastaamaan etenkin siihen tarpeeseen. Osaamisen kehittäminen on nyt mahdollista työajalla ja samalla tuemme työntekijöidemme hyvinvointia mahdollistamalla entistä tehokkaammin työn ja vapaa-ajan erottamisen toisistaan.
Ohjelmistokehittäjiä, jotka sitoutuvat työhönsä
Olemme keskustelleet asiakkaidemme kanssa heidän aiemmista kokemuksistaan ohjelmistokonsultoinnin ostamisesta. Iso osa projekteista viedään kunnialla maaliin, mutta joissain tapauksissa IT-talon tarjoama osaaminen tai projektiin sitoutuminen eivät ole vastanneet odotettua tasoa. Siksi tiedämme, että konsultoinnin ostaminen herättää monia kysymyksiä ja epävarmuuksia. Näissä tilanteissa keskiöön nousevat kuitenkin tiivis ja rehellinen yhteistyö sekä läpinäkyvyys.
Meille työn korkea laatu tulee aina tärkeimpänä prioriteettina. Arvostamme myös mutkatonta yhteistyötä ja olemme saaneet siitä kiitosta useilta asiakkailtamme. Lue työmme-sivulta, miten olemme auttaneet asiakkaitamme onnistumaan.