Smartum

Asiakasymmärryksestä digitaalisen palvelukehityksen perusta

Hyvinvoiva työntekijä on motivoitunut ja sitoutunut työhönsä. Smartum on Suomen tunnetuin verotuettujen työsuhde-etujen palveluntarjoaja ja sen tavoitteena on lisätä kokonaisvaltaista yksilöllistä hyvinvointia. Autoimme Smartumia kehittämään työnantajille suunnatun SmartumPlus-palvelun sekä kehittämään etujen käyttäjille suunnatun SmartumPay-sovelluksen käyttöliittymää ja käyttäjäkokemusta.

Kuuntele audioartikkelina

Työnkuvamme

Lähtötilanne

Idention ja Smartumin yhteistyö alkoi syksyllä 2021. Smartumilla sovellusten ja käyttöliittymien kehitys oli sitä ennen ollut projektiluontoista, jolloin haasteeksi usein muodostuu se, että käyttäjien tarpeet muuttuvat nopeammin kuin kehitysprojektit saadaan valmiiksi.

Syksyllä 2021 Smartum tarjosi työnantaja-asiakkailleen pääasiallisesti tuotetta, jossa työnantaja määritteli, mitä etuja työntekijöille tarjotaan. Tämä ei tarjonnut työntekijälle joustavuutta päättää itse, minkä tyyppisiin palveluihin hän haluaisi työnantajan jakaman saldon käyttää.

Etujen käyttäjillä taas on käytössään SmartumPay-sovellus, jonka kautta palveluja voi maksaa työsuhde-eduilla. Palveluntarjoajia on niin paljon, että jokaiselle löytyy varmasti käyttökohteita yksilöllisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Yksi Smartumin suurimmista haasteista tässä kohderyhmässä on ollut kuitenkin se, että edut jäävät liian usein käyttämättä, jos ihminen unohtaa edut tai ei keksi, miten voisi niitä käyttää.

Arvokasta ei ole pelkät koodirivit vaan myös se, minkälaisen roolin konsultti ottaa tiimissä. Halusimme sellaisen ihmisen, joka haluaa auttaa tiimiä kasvamaan ja rakentamaan sille identiteetin. Idention konsultti oli tässä isossa roolissa ja siksi jatkoimme yhteistyötä suunniteltua kauemmin.

– Mika Peuralahti, CTO, Smartum

Yhteistyö ja kehitysprojektit

SmartumPlus – ohjelmistokehitys

Smartum teki rohkean päätöksen lähteä rakentamaan kokonaan uutta palvelua vanhan palvelun tilalle. Uusi SmartumPlus-palvelu haluttiin rakentaa niin, että se olisi skaalautuva ja että jatkokehitysmahdollisuudet olisivat tulevaisuudessa monipuoliset. Smartumilla haluttiin myös luopua projektimaisesta tekemisestä, ja sen sijaan rakentaa ketterästi uusia toiminnallisuuksia aina asiakastarpeen pohjalta. Teknologioiksi oli valittu Go ja GCP jo vuonna 2019, eikä niitä haluttu vaihtaa.

Go oli tuolloin rohkea valinta, sillä se ei ollut Suomessa vielä kovin käytetty. Se on kuitenkin nykyään todella toimiva ja tuotantokelpoinen teknologia. Myös ajatusmaailman piti muuttua. Tekemisen piti tukea ajattelua, jossa tuotetta kehitetään jatkuvasti ilman, että projektilla on päättymispäivää. Teknologioiden ja toiminnallisuuksien sijaan asiakkaiden ja käyttäjien tarpeet oli nostettava etusijalle.

– Mika Peuralahti, CTO, Smartum

Projektissa SmartumPlus-palvelu rakennettiin niin, että etujen jakaminen käännettiin päälaelleen. Nyt työnantaja pystyy palvelun avulla muodostamaan työntekijöistä erilaisia listoja ja jakamaan edut yhtenä isompana summana jokaiselle työntekijälle. Työntekijä voi siten itse päättää, missä suhteessa hän haluaa käyttää työnantajan jakaman summan vaikkapa liikuntaharrastuksiin, kulttuurielämyksiin tai hierontaan. Vanha tuote ei taipunut tällaiseen joustavuuteen.

Jotta uuden tuotteen rakentaminen menestyksekkäästi onnistuisi, piti rakentaa toimiva ja osaava kehitystiimi. Smartum on aiemminkin hyödyntänyt ulkopuolisten konsulttien osaamista, mutta nyt heidän strategianaan oli löytää pieniä ja sitoutuneita toimijoita, joilta löytyy tuotteesta aidosti kiinnostuneita konsultteja. Ennen kaikkea tärkeää oli löytää oikeat ihmiset, jotka sopivat Smartumin omaan kulttuuriin. Idention konsultti työskenteli Senior Full Stack -kehittäjänä osana Smartumin kehitystiimiä. Hän oli mukana projektin kaikissa vaiheissa ja sai projektin edetessä jatkuvasti enemmän vastuuta tiimin työskentelystä. Hän toimi matkan varrella myös Smartumin uusien, omien ohjelmistokehittäjien tukena ja mentorina. Saimme olla mukana projektissa sen alkuvaiheen kehityksestä aina uuden tuotteen julkaisuun ja jatkokehitykseen.

SmartumPay – käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelu

SmartumPayn käyttöliittymää ja käyttäjäkokemusta lähdettiin kehittämään tilanteesta, jossa etujen käyttäjien tarpeita oli jo ehditty kartoittamaan. Idention UI/UX-konsultti toimi osana Smartumin design-tiimiä ja oli vastuussa mm. käyttäjätestauksen suunnittelusta. Käyttäjätestauksessa palvelun käyttäjät tekevät ennalta määritettyjä tehtäviä, jonka aikana pyritään arvioimaan palvelun käytettävyyttä.

Toinen suuri kokonaisuus oli kotinäkymän suunnittelu käyttäjien tarpeiden sekä käyttäjätestauksen pohjalta niin, että siinä olevat asiat ovat helppokäyttöisiä ja loogisesti esitettyjä. Sovelluksella on paljon käyttäjiä sekä eri käyttötarkoituksia ja saldotyyppejä, ja sen tulisi palvella jokaista käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Sovelluksen käyttöliittymää haluttiin kehittää tukemaan ennen kaikkea helppokäyttöisyyttä ja tarjoamaan vinkkejä käyttäjälle siitä, missä kaikkialla etuja voisi hyödyntää. Sovellus nostettiin kokonaan uudelle tasolle vastaamaan sitä mitä Smartum tarjoaa ja mitä se on yrityksenä.

Suoraviivaista kommunikointia

Smartumin teknologiajohtaja Mika Peuralahti kuvailee Idention ja Smartumin yhteistyötä suoraviivaiseksi ja vaivattomaksi: “Identio ei ollut meille tuttu yritys ennen yhteistyömme alkamista. Meille oli tärkeää löytää pienempiä toimijoita ja nimenomaan “hyviä tyyppejä”, jotka haluavat tehdä merkityksellisiä projekteja. Kun juttelin identiolaisten kanssa, minulle tuli sellainen olo, että he ovat aidosti kiinnostuneita asiakkaistaan ja haluavat tuottaa arvoa. Heidän kanssaan kommunikointi oli hyvin suoraviivaista ja sellainen tyyli sopii itselleni todella hyvin.”

Smartumilla työtäni ja asiantuntemustani arvostettiin. Sain olla mukana pitkään ja tiimimme sai paljon luottamusta ja vapautta. Näiden asioiden vuoksi projekti oli myös itselleni todella mielekäs.

– Jimmy Fagerholm, vanhempi ohjelmistokehittäjä

Lopputuloksena uusi tuote ja asiantunteva ohjelmistotiimi

Projektissa rakennettiin osaava ohjelmistotiimi ja työn tuloksena julkaistiin uusi SmartumPlus-palvelu asiakkaiden käyttöön. Se on nykyisin Smartumin päätuote, ja nyt sen jatkokehittäminen on helpompaa ja korjaustarpeet paremmin ennakoitavissa.

Uusi SmartumPlus on käyttäjäystävällisempi ja se mahdollistaa yrityksille etujen vaivattomamman jakamisen ja hallinnoinnin. Etujen käyttäjät saavat joustavan saldon, jonka avulla he saavat lisää valinnanvapautta hyvinvoinnistaan huolehtimiseen. Uusi SmartumPlus pitää sisällään myös lukuisia integraatiomahdollisuuksia mm. henkilöstoalan asiantuntijoiden hyödyntämiin palveluihin.

Smartumin jatkuvan kehityksen mentaliteetin myötä SmartumPlus ja SmartumPay kehittyvät jatkossakin vastaamaan käyttäjiensä tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.

Yhteenveto

  • Uuden, etujen jakamisen uudistavan SmartumPlus-palvelun kehittäminen osana kehitystiimiä
  • Uusien ominaisuuksien suunnittelu, full stack -kehitys, muiden kehittäjien mentorointi
  • SmartumPay-sovelluksen käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu
  • UI/UX-suunnittelun käytäntöjen kehittäminen, Figman design systemin rakentaminen

Smartum on yksilöllisen hyvinvoinnin asialla

Smartum on vuonna 2021 toteutetun bränditutkimuksen mukaan alan tunnetuin brändi sekä halutuin palveluntarjoaja työsuhde-etujen saralla. Smartum edistää kokonaisvaltaista yksilöllistä hyvinvointia ja luo ratkaisuja sen tukemiseksi. Smartumilla on yli 13 000 työnantaja-asiakasta, ja etujen piirissä on lähes 700 000 työntekijää. Smartum-eduilla voi maksaa palveluja kymmenissä tuhansissa kumppaniyrityksissä. SmartumPay-sovellus saa etujen käyttäjiltä jatkuvasti alan parhaat arviot sovelluskaupoissa.

Maailmassa on paljon muutoksia ja epävarmuuksia, jotka aiheuttavat uudenlaisia hyvinvointihaasteita yrityksille ja organisaatioille. Koronan jälkeen jaksaminen on ollut koetuksella ja keskeinen haaste yhteiskunnassamme on mielenterveyden ongelmat. Eläkevakuutusyhtiö Elon vuonna 2022 tekemän tutkimuksen mukaan 70 % yritysjohtajista on huolissaan mielenterveyshaasteiden lisääntymisestä omassa yrityksessään. Smartumilla on ainoana verotuettujen työsuhde-etujen tarjoajana valikoimassaan myös Voimavaraetu, jolla tuetaan työntekijöiden mielen hyvinvointia. Toki mielenterveyden haasteita voi ennaltaehkäistä tehokkaasti myös liikunnan ja kulttuurin keinoin. Smartum on pitkän linjan perheyritys ja tuntee suomalaisten yritysten tarpeet. Se tekee Smartumista luotettavan ja vahvan toimijan tällä alalla.

Kiinnostuitko yhteistyöstä?

Ota yhteyttä suoraan myyntiimme.

Joonas Korgan

+358 40 568 4617


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617