FIXABLY

Skaalautuvuutta mobiililaitteiden huoltoliiketoimintaan uuden tuotteen avulla

Vielä 90-luvulla mobiililaitteiden ja tietokoneiden teknologiasta tuli vanhentunutta ja käyttökelvotonta vain parissa vuodessa. Tänä päivänä tilanne on toinen. Laitteiden elinkaari on pidentynyt laadun suhteen ja ne kestävät aikaa. Fixablyn missiona on pidentää kymmenen miljardin laitteen elinkaarta. Yritys ei käsittele itse tätä kunnianhimoista määrää laitteita, vaan auttaa asiakkaitaan sitä kohti kehittämällä ohjelmistoja laitteiden kunnostuksen ja jälleenmyynnin helpottamiseksi. Autoimme Fixablya suunnittelemaan ja kehittämään täysin uuden toiminnanohjausjärjestelmän kunnostusprosessien tueksi.

Työnkuvamme

Identio x Fixably ohjelmistokehitys

Lähtötilanne ja haasteet

Mobiililaitteiden valmistajilla on pirstaloitunut näkemys markkinasta, kun puhutaan mobiililaitteiden kunnostuksesta ja jälleenmyynnistä. Valtuutettuja takuuhuoltoja tehdään vain noin noin viidelle prosentille laitteista ja iso osa vanhoista puhelimista päätyy käyttämättömänä lipaston pohjalle. Siksi kattavaa dataa niiden elinkaaresta on vaikea saada. Toimialan digitalisointi mahdollistaa laitteiden elinkaaren merkittävän pidentämisen ja uusien käyttötarkoitusten löytämisen.

Fixablyn päätuote Repair kattaa koko yrityksen operaatioiden hallinnan mobiililaitteiden kunnostusprosessista jälleenmyyntiin ja se on käytössä lukuisissa yrityksissä eri maissa. Tuote on kompleksinen ja sen käyttöönotto vie jonkin verran aikaa. Lisäksi asiakasyrityksillä on hyvin moninaisia vaatimuksia operaatioidensa pyörittämiseen ja esimerkiksi tarve erilaisille integraatioille on kovaa. Tuotteelle on ollut laajasti kysyntää ja siksi se on myynyt pitkälti itse itsensä. Sen myyntisyklit ovat kuitenkin pitkiä ja kehitystarpeet toisinaan vaikeasti ennakoitavia.

Syntyi tarve tuotteelle, joka palvelisi paremmin keskisuuria yrityksiä ja jonka käyttöönotto olisi kevyempää. Yritys teki strategisen ratkaisun lähteä kehittämään uutta tuotetta, jonka kehittämiseen tarvittiin kokemusta ja vahvaa osaamista ketterästä ohjelmistokehityksestä. Uuden tuotteen rakentaminen ja toisaalta vaihtelevat kehitystarpeet ovat tilanteita, joissa Fixablyn kaltaisen toimijan on helppo laajentaa hetkellisesti resurssejaan konsulttien avulla.

Idention konsultti oli projektissa hyvin keskeisessä roolissa. Hän suunnitteli ja kehitti koko frontend-frameworkin mentoroiden samalla nuorempaa kehittäjää.

– Harry Forsman, VP of Recommerce

Ratkaisu ja tulevaisuus​

Strategisen suunnittelun yhteydessä määriteltiin kehitystiimi tuotteen rakentamiseksi. Idention konsultti toimi projektissa frontend-kehittäjän roolissa osana Fixablyn kehitystiimiä.

Projektissa suunniteltu ja kehitetty täysin uusi tuote on kevyt toiminnanohjausjärjestelmä kunnostusprosessien tueksi. Se on tarkoitettu pienemmille asiakasyrityksille ja myytäväksi suuremmalla volyymilla kuin Repair. Tuote on vähemmän kustomoitava ja sen avulla yritys voi esimerkiksi käynnistää toimintansa. Skaalautuvuutensa vuoksi se mahdollistaa ketterämmät kokeilujaksot, eikä perehdyttäminen järjestelmän käyttöön vaadi huomattavaa määrää aikaa. Tuote pitää sisällään koko työnkulun aina mobiililaitteen sisäänostosta ja kuntotarkastuksesta sen saattamiseksi myyntiin eri markkinapaikoille. Tuotteeseen rakennettiin myös integraatiot kahteen eurooppalaiseen palveluun, jotka myyvät käytettyjä mobiililaitteita.

Projektissa frontend-kehittäjän vastuualueisiin sisältyi koko frontend-arkkitehtuurin rakentaminen ja projektin hyvin ketterästä toteutustavasta vastaaminen. Rooli oli projektin kannalta keskeinen, koska se piti myös huolta sujuvasta kommunikaatiosta eri osapuolten välillä. Frontend itsessään on tärkeä osa tuotetta, sillä se herättää eloon designin ja bisneslogiikan tuoden samalla näkyväksi koko tiimin vision rakennettavasta tuotteesta.

Keskisuurten yritysten palveleminen kevyemmän tuotteen avulla on tärkeässä roolissa Fixablyn liiketoiminnan kannalta. Kun toimijoiden globaali verkosto kasvaa, logistiikka helpottuu ja liiketoiminta tehostuu. Sen myötä myös loppuasiakkaan, eli mobiililaitteen omistajan, asiakaskokemus paranee esimerkiksi laitteen huollon osalta.

Kehitimme tuotetta tietynlaisella perustaja-asenteella. Sellaisella, että teemme enemmän kuin vain toteutamme jonkun muun sanelemia tehtäviä.

Yhteenveto

  • Strateginen tuotesuunnittelu asiakkaan liiketoiminnan näkökulmasta
  • Teknologiakartoitus ja -valinnat yhdessä tiimin kanssa
  • Frontend-arkkitehtuurin rakentaminen ja frontend-kehitys
  • Ketterän kehitystiimin toiminnasta ja käytännöistä vastaaminen ja tehokas kommunikaatio tiimin ja sidosryhmien välillä
Mielessä yhteistyö?
Jätä yhteystietosi, niin katsotaan miten voisimme olla teille parhaiten avuksi.
Painamalla Lähetä hyväksyt tietosuojaselosteemme.


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617

Scroll to Top