Design sprint on tärkeä osa UX-suunnittelua – 5 vaihetta

Design sprintin avulla on mahdollista saada nopea kokonaiskuva kehitettävän tuotteen
tai palvelun tilasta ennen varsinaisen kehitystyön aloittamista. 

Mikä on design sprint?

Entinen Google Venturesin designkumppani Jake Knapp kehitti design sprint -prosessin Googlelle vuonna 2010, ammentaen inspiraatiota muun muassa Googlen omasta tuotekehityskulttuurista ja IDEO:n design thinking -työpajoista. Design sprinteissä tiimit työskentelevät ongelmien ja asetettujen tavoitteiden parissa edeten kehitettävän tuotteen tai palvelun kartoituksesta potentiaalisen ratkaisun testaamiseen tyypillisesti viiden päivän jaksossa. 

Sprintit ovat myös keskeinen osa ketterää kehitystä. Design sprintin suurin hyöty on sen säästämä aika, sekä sprintin aikana tehtävät havainnot tulevan tuotteen tai palvelun kehittämisestä, sen mahdollisuuksista ja haasteista. Design sprint antaa selkeän kuvan kehitystyön seuraavista askeleista ja varmistaa, että kehitystiimi on samalla sivulla tavoiteltavasta lopputuloksesta.

Design sprintin viisi vaihetta

Design sprint jakautuu viiteen vaiheeseen, jotka tyypillisesti jaetaan päiväkohtaisesti yhden viikon ajalle tai joskus joustavammin esimerkiksi kahden tai kolmen viikon kehitysjaksolle.

Design sprintin idea on saada mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti kuva kehitettävästä tuotteesta tai palvelusta. Tämän vuoksi kehitysjaksoa ei ole järkevää venyttää liian pitkäksi. Joskus kuitenkin voi olla perusteltua poiketa perinteisestä viikon ajalle jakautuvasta mallista.

1

Kartoitus

Kartoitusvaiheessa jaetaan kaikki olennainen tieto tiimin kesken, jotta kaikilla osapuolilla on yhtenäinen ymmärrys projektin taustoista ja nykytilanteesta. Tämän vaiheen aikana pyritään tunnistamaan ja erittelemään kipukohdat, jotka estävät tai hidastavat tavoitteiden saavuttamista. Näiden kipukohtien perusteellinen ymmärtäminen on tärkeää, sillä ne ohjaavat tulevia suunnittelu- ja kehityspäätöksiä.

Lisäksi kartoitusvaiheessa hahmotellaan projektin kokoluokka, jotta työ pysyy realistisena aikataulun ja resurssien puitteissa.

Idention lähestymistapa

Työpaja #1 – Ensimmäisessä työpajassa käymme läpi yhdessä asiakkaan kanssa projektin kannalta olennaiset asiat. Keskustelemme erityisesti projektin tavoitteista ja teknisistä lähtökohdista.

2

Ideointi

Design sprintin toinen vaihe, ideointi, on luova vaihe, jossa tiimi kehittää potentiaalisia ratkaisuja tuotteen tai palvelun kehittämiseksi. Tavoitteena on vastata kartoitusvaiheessa esiin nousseisiin keskeisiin kysymyksiin ja haasteisiin. Ideointivaiheessa keskitytään erityisesti tunnistettujen kipukohtien ratkaisemiseen uusilla näkökulmilla ja lähestymistavoilla. Tiimi pohtii, miten nämä kipukohdat voidaan ratkoa tekniset lähtökohdat ja käyttäjäkokemus huomioiden. Ideointivaiheen lopputuloksena tiimillä on useampi vaihtoehto, joita seuraavassa vaiheessa lähdetään arvioimaan.

Idention lähestymistapa

Työpaja #2 – Toisessa työpajassa ideoimme vaihtoehtoja yhdessä asiakkaan kanssa Kartoitus-vaiheessa esiin nousseisiin kysymyksiin. Esittelemme myös teknologiaehdotuksemme tuotteen tai palvelun toteuttamiseen.

3

Päätöksenteko

Päätöksentekovaiheessa tiimi keskittyy valitsemaan parhaat ideat, jotka viedään prototyyppivaiheeseen. Päätöksentekoprosessissa käytetään usein apuna erilaisia työkaluja kuten Sticky Decision-menetelmää. 

Päätöksenteon jälkeen luodaan storyboard, eli toimintakaavio, joka visualisoi valittujen ideoiden kulkua. Toimintakaavion avulla tarkistetaan mahtuvatko kaikki valitut ideat yhteen prototyyppiin. Storyboardin avulla tiimi voi hahmottaa tuotteen tai palvelun käyttäjäkokemusta ja varmistaa, että valitut ideat muodostavat yhtenäisen ja toimivan kokonaisuuden.

Idention lähestymistapa

Työpaja #3 – Kolmannessa työpajassa priorisoimme ja rajaamme Prototyyppi-vaiheessa toteutettavien  interaktiivisten demojen ominaisuudet. Apuna voidaan käyttää esim. Planning poker -menetelmää.

4

Prototyyppi

Design sprintin neljäs vaihe, prototyypit, keskittyy konkreettisten mallien luomiseen päätöksentekovaiheessa valittujen ideoiden pohjalta. Tiimi voi luoda yhden tai useamman prototyypin, jotka edustavat eri ratkaisuja ja lähestymistapoja. 

Prototyyppivaiheessa luodaan interaktiivinen demo, joka mahdollistaa tuotteen tai palvelun kokeilemisen. Tämä demo toimii tärkeänä työkaluna seuraavassa vaiheessa, jossa se testataan. Prototyypin tulee olla riittävän realistinen, jotta se tarjoaa todentuntuisen kokemuksen, mutta sen ei tarvitse olla täydellinen tai sisältää kaikkia lopullisia ominaisuuksia. Tärkeintä on, että prototyyppi havainnollistaa keskeiset ideat ja mahdollistaa niiden käytännön testaamisen.

Idention lähestymistapa

Rakennamme interaktiivisen demon hyödyntäen Figma-työkalua. Prototyypin avulla keskustelemme yhdessä asiakkaan kanssa mahdollisista puutteista ja kehityskohdista ennen testausta.

5

Testaus

Testauksen tarkoituksena on saada arvokasta palautetta siitä, miten hyvin prototyyppi vastaa käyttäjien tarpeita ja odotuksia. Tämä vaihe auttaa tunnistamaan myös mahdolliset ongelmakohdat ja käyttäjäkokemuksen puutteet ennen varsinaisen tuotteen kehitystä.

Testauksen aikana kerätty palaute käydään läpi, ja sen pohjalta tehdään tarvittavat korjaukset, jotta varsinaisen tuotteen kehityksessä voidaan välttyä turhalta työltä. 

Idention lähestymistapa

Testaamme prototyypin yhdessä asiakkaan kanssa. Kirjaamme ylös testauksen havainnot ja keskustelemme seuraavista askeleista ennen tuotteen tai palvelun kehityksen aloittamista. 

Design sprintin kehitystyön apuna 

Design sprint auttaa saamaan nopeasti kokonaiskuvan kehitettävän tuotteen tai palvelun tilasta ennen varsinaisen kehitystyön aloittamista. 

Design sprintin hyötyjä voivat olla mm.:

Design sprintin aikana tiimi kartoittaa tavoitteet ja haasteet, ideoi ratkaisuja, valitsee parhaat ideat, rakentaa prototyypin ja testaa sen käytännössä. Tämä prosessi auttaa välttämään mahdolliset sudenkuopat ennen varsinaisen kehitystyön aloittamista ja varmistaa, että tiimi työskentelee kohti yhteistä päämäärää. Jos design sprint kuulostaa teille sopivalta lähestymistavalta, ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Kirjoittaja

Wille Heino

UX Designer

Kategoria

Design


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617

Scroll to Top