Noloimmat myyntimokat

Erika Bergström28.8.2019 · 3 min

Mä haluan kuulla teidän fuck up -stoorit

Joonas sai podcastiin vieraakseen VP:n ja Tattiksen The Shiftiltä. Kolmikko kävi yhdessä läpi, minkälaisia mokia kenenkin uralle on mahtunut.

Joonas

But first — coffee

VP oli järjestämässä opiskeluaikanaan rekry IT-tapahtumaa osuuskuntansa kanssa. Hän oli juuri päättänyt, että myyntityö on se, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä. Tulossa oli ensimmäiset tapaamiset.

Mentiin kaverin, Eetu Tannisen, kanssa sinne tapaamiseen. Eetu on kauppamies ja osasi ottaa tilanteen rauhallisemmin. Powerpointit oli valmiina ja ajateltiin, että nyt vedetään tää setti läpi. Avasin läppärin ja siinä tärinöissäni kaadoin kahvikupin siihen mun läppärin päälle. Eetu oli sillain voi V****. Se läppäri ei oikeesti toiminut sen jälkeen ja se Powerpoint meni sit siinä. Esitystä ei ollut missään tallessa ja Eetu vaan selittää miten se läppäri pitäis laittaa johonkin riisikippoon

Suurempia katastrofeja VP ei ole ainakaan vielä toistaiseksi kohdannut. Yhdistävä tekijä kuitenkin löytyi, sillä myös Joonas on joskus kaatanut kahvit väärään paikkaan.

Mun ensimmäisessä työpaikassa pomo oli juuri myöntänyt mulle palkankorotuksen. Siihen perään hän pyysi mua vielä kaatamaan kahvia, niin mä tietysti kaadoin ne kahvit sen sormille

Joonaksella on kuitenkin itseään koskien vielä parempi tarina. Sellainen, josta häntä muistutetaan monessa käänteessä. Meneillään oli Capstone-projekti lukihäiriöön liittyen, jonka tiimoilta myös Identio on saanut alkunsa.

ICT-talolla oli monia ständejä, joilla esiteltiin erilaisia projekteja, ja siellä oli yhdellä pisteellä Samin serkku. Menin sinne esittelemään itseni ja sanoin vaan “JoonasJoonas”, vaikka piti tietenkin sanoa Joonas Korgan. Mä oon saanut kuulla tästä nyt varmaan viisi vuotta.

Joissain Prochat -podcastin jaksoissa voi bongata ylläolevaan liittyen käytettävän JoonasJoonas-ilmaisua, tai sen johdannaisia. Riittää, että sanoo jonkin asian kahdesti, niin koko porukka hoksaa jo yhteyden.

Follow-up game

Joonas on ottanut omaan työhönsä vaikutteita Grant Cardonelta, joka on kuuluisa myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ja kouluttaja, sekä kirjailija.

Kun olin Vaadinilla töissä, olin juuri lukenut Grant Cardonea, jonka mukaan follow-up on myynnissä kaikista tärkeintä. Sitä täytyy tehdä joka päivä. Mulla oli yksi asiakas, joka ei vastannut millään, niin mä pommitin sitä ehkä joka toinen päivä viesteillä. Loppupeleissä olin lähettänyt varmaan 17 sähköpostia. Sitten vihdoin tuli vastaus: “Joonas, are you kidding me? Look at all these e-mails you sent!” Otin silloin Grant Cardonen aika täydestä… Kauppaa siitä ei kyllä syntynyt.

Joonas kertoi podcastissa myös toisen samantyylisen tapauksen. Nykyään yhteydenpito asiakkaaseen on kuitenkin yksi Joonaksen suurimmista vahvuuksista ja hän on ottanut opikseen hauskoista tempauksistaan.

Kun vastuu ei ole kenelläkään

The Shiftin järjestäjät tekivät ison päätöksen viime vuonna. Kaulassa roikkuvien passien tilalle haluttiin tilata festarimeininkiä henkivät rannekkeet. Kaksi viikkoa ennen tapahtumaa kuitenkin hoksattiin, että kukaan ei koskaan hoitanut rannekkeiden tilausta.

Homma ei sinällään ollut kenenkään vastuulla. Tapaus on selkeä malliesimerkki siitä, kun jollekin tehtävälle ei määritetä vastuuhenkilöä. Silloin kukaan ei myöskään hoida sitä. Parhaassa tapauksessa tehtävä sijoittuu kahden vastuualueen välimaastoon eikä ole “kenenkään pöydällä”.

Tattis otti heti puhelun toimittajalle, mutta rannekkeiden postittaminen ei enää onnistunut niin nopealla varoitusajalla. Monien puheluiden jälkeen Helsingistä löytyi yritys, jolla oli materiaalit ja paino Suomessa. Lopulta rannekkeet ehtivät ajoissa ja hikipisarat sai pyyhkiä otsalta.

On tärkeää pystyä myöntämään omat hölmöilynsä, mutta sitäkin tärkeämpää pystyä nauramaan niille. Joka tapauksessa paljon on myös tehty oikein.


Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter