Meet Helsingin IT-talot – Visma Consulting

Erika Bergström13.5.2020 · 6 min

Saimme Meet Helsingin IT-talot -sarjan ensimmäiseen jaksoon vieraaksi Visma Consultingin, joka on osa tunnettua Visma-konsernia. Joonas sai haastateltavakseen toimitusjohtaja Petri Lillbergin.

"Visma Consulting on IT-konsultointiin erikoistunut asiantuntijayritys, jonka osaajatiimeistä löytyy ratkaisuja niin julkishallinnon kuin yksityisen sektorin yrityksille ja organisaatioille."

Visma – blogikuva

Kerrotko ensin lyhyesti itsestäsi ja siitä, kuinka päädyit nykyiseen asemaasi?

– Olen valmistunut Kauppakorkeakoulusta vuonna -98 ja ollut siitä lähtien IT-alalla. Aluksi lähdin myynnin puolelta tuotehallintaan ja tuotekehitykseen. Nyt olen ollut toimarin hommissa melkein 10 vuotta. Olen aina ollut kiinnostunut alasta, mutta valmistuessani IT-ala oli buumissa ja kaikenlaisia hommia oli tarjolla.

Kävin koulut lapissa, Rovaniemellä. Tiesin jo kouluaikoina että matka vie etelään. Kävin maailmallakin muutamat vuoden mittaiset keikat mm. Saksassa ja Japanissa.

Minkälaista oli päästä hommiin IT-alalle, kun buumi oli käynnissä?

– On ollut mahtavaa olla vauhdikkaissa yrityksissä joissa tapahtuu, on kasvua ja bisnes lentää. Muutama kupla on ollut ja ne ovat puhjenneet. Niissä yrityksissä, joissa olen ollut viimeisen 20 vuoden aikana, ei ole tullut hirveän isoja hittejä maailmantalouden ongelmista.

"Hyvät firmat pärjäävät, vaikka markkina sakkaa"

Kuinka päädyit Visma Consultingin toimitusjohtajaksi?

– Visma osti meidät. Menin yhdeksän vuotta sitten toimariksi suomalaiseen softakonsulttifirmaan. Visma osti meidät 2014 alussa ja pistimme pari firmaan yhteen. Siitä syntyi Visma Consulting oy. Vismalla ei ollut tätä ennen IT-konsultointibisnestä Suomessa. Kasvu on ollut hurjaa – silloin meitä oli 35 ja nyt meitä on vähän yli 400. Lisäksi on vielä n. 120 alihankkijoiden konsulttia.

Mitkä ovat olleet tärkeimpiä ominaisuuksia Visma Consultingin kasvussa?

– Ei ole varmaan mitään yhtä hopealuotia. Kolme asiaa, joita olemme pitäneet tärkeinä ja minkä ympärille olemme tätä rakentaneet, ovat:

1) Tarjooma. On oltava sitä osaamista ja palveluita, mitä markkinalla haetaan. Tarjooman oikeellisuus ja teknologiatrendien seuraaminen on yksi lähtökohta.

2) Tärkein on asiakastyytyväisyys. Ainut keino pitkällä tähtäimellä menestyä on se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja haluavat ostaa lisää ja suosittelevat muille.

3) Henkilöstötyytyväisyys. Pidämme huolta, että organisaatiomme ja projektimme ovat sellaisia, että työkalut ovat kunnossa ja jutut moodissa – että he pysyvät ja suosittelevat. Heidän kauttaan saadaan kasvua. Tyytyväinen työntekijä tekee työtä sydämellä asiakkaalle.

Vaatii tietysti, että osa-alueiden kokonaisuudessa ei ole heikkoja lenkkejä. Koko ajan pitää kehittää ja kehittyä.

Minkälainen johtaja täytyy olla, jotta saa tällaisen yrityksen rakennettua?

– Pitää olla näkemys, jonka antaa organisaatiolle. Toisaalta olemme hyvin itseohjautuva organisaatio, kuten monet isot IT-firmat. Silloin pitää pystyä myös luottamaan, delegoimaan ja antamaan vastuuta. On siis oltava hybridi näistä kahdesta: keskitetystä suunnan antamisesta ja priorisoimisesta sekä vastuun antamisesta.

Minkälaisia vinkkejä antaisit yrityksille, jotka haluavat kasvaa ja joilla on suuret unelmat?

– Jostain on lähdettävä. Sinun on oltava hyvä jossain. Keihään kärki pitää rakentaa, jolla pääsee rummuttamaan, että olemme hyviä tässä. Siitä on helpompaa lähteä ponnistamaan ja laajentamaan.

Täytyy miettiä, mikä on se oma juttu ja missä halutaan olla parhaita. Sitten se onkin paljon jalkatyötä – kontaktointia ja myyntiä. Myynti on olennaisessa roolissa silloin, kun ei vielä tunneta markkinalla niin hvyin. Myös digitaalinen markkinointi on helppo tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tunnettuutta.

Mitä Visma Consulting oikeastaan tekee?

– Teemme suomalaisten suuryritysten ja julkisen sektorin kanssa heidän digitalisaatiotaan ja digiratkaisuja. Ratkaisuportfolioon kuuluu erilaisia sähköisiä asiointipalveluja, tiedolla johtamista, tekoälyä, robotiikkaa, konsultointia ja sovelluskehityspalveluja. Palvelumuotoilu on koko ajan isommassa roolissa ja koetamme tarjota kattavan osaamisportfolion.

Ajatellaan, että jos olet suuryrityksen tietohallintojohtaja, markkinointi- tai myyntijohtaja, niin mitkä sinulla ovat ne tämänhetkiset kehityshankkeet? Aika usein meidän osaamisemme osuu siihen, mitä yrityksissä halutaan tällä hetkellä kehittää. Datan ja tiedon hyödyntäminen erilaisissa digitalisaatiohankkeissa on isossa roolissa.

Olette kasvaneet nopeasti. Miten siinä onnistutaan yhtä hyvin, kuin te olette onnistuneet?

– Tärkeät kulmakivet, jotka mainitsin aiemmin, ovat johtaneet siihen, että meillä on ollut aika paljon kysyntää markkinassa. Olemme kasvaneet nykyisten asiakkaidemme sisällä ja olemme voittaneet jatkuvasti uutta. Rekrytointi on ollut haastavaa IT-markkinassa, mutta olemme pärjänneet siinä tosi hyvin. Iso osa rekrytoinneista tulee edelleen siitä, että henkilöstö suosittelee kavereitaan tai kollegoitaan.

Olemme saaneet sellaisen position markkinassa, että pääsemme tekemään todella mielenkiintoisia hankkeita ja suurten firmojen kehittymistä. Se on ympäristönäkin sellainen, johon henkilöstö haluaa tulla. Kun puhutaan konsultoinnista, niin se on vähän kuin myynti ja rekrytointi. Sinun pitää myydä ja rekrytoida. Niissä molemmissa olemme onnistuneet.

Visma on laajentunut paljon myös yrityskauppojen myötä. Miten olette onnistuneet integroimaan uudet yritykset Visman kulttuuriin?

– Olemme kasvaneet orgaanisesti ja rekrytoineet, mutta olemme tehneet myös paljon yritysostoja. Sen jälkeen, kun Visma osti meidät, olemme ostaneet kahdeksan yritystä kuuden vuoden aikana: pieniä suomalaisia softakonsulttitaloja, jotka ovat tuoneet jotain uutta olemassa olevaan portfolioomme. Sitä kautta kasvukerroin on ollut tuplasti kovempi, kuin mitä se on orgaanisesti ollut.

Kaikki kahdeksan ovat olleet onnistuneita yritysostoja. Osana meitä, ostetut liiketoiminnat ovat kasvaneet vahvasti. Meillä ei ole mitään mallia, että jokin tehdään aina tietyllä tavalla. Aina pitää katsoa, mikä on järkevintä. Ehkä yksi kantava ajatus on ollut se, että ostamme hyviä yhtiöitä, emmekä riko siellä mitään oston jälkeen. Firmat ovat hyviä siksi, että niillä on joku x faktori ja meidän on pidettävä huolta, että se pysyy ja annamme vapauksia.

Emme tule saman tien muuttamaan kaikkea ostetussa yrityksessä vaan etenemme sen mukaan, mikä ostetulle yritykselle on hyväksi ja miten liiketoimintaa saadaan parhaiten kasvatettua.

Meillä on hyvä asiakaskanta. Suomen top50 yritykset ja monet valtionhallinnon isot organisaatiot ovat aika kattavasti asiakkaitamme. Yritysostojen kautta kyseiset yritykset pääsevät helpommin käsiksi tällaisiin isoihin asiakkuuksiin, joihin pienenä yhtiönä ei olisi ollut mahdollisuuksia. Se on luonut positiivisen kierteen.

On tärkeää olla visio. Minkälainen visio sinulla on Visma Consultingin suhteen?

– Suomen IT- ja softakonsulttimarkkinassa on kolmen tyyppisiä firmoja. On isot Tier 1 firmat, globaalit integraattorit, joilla on oma paikkansa markkinalla mm. isoissa ulkoistushankkeissa.

Sitten on Tier 2 toimijat, jotka ovat 500-1000 hengen ketteriä softakonsultointiin keskittyneitä firmoja. Ne ovat olleet isoimpia voittajia markkinassa viimeisen 5-10 vuoden aikana.

Lopuksi on vielä satoja pienempiä IT-konsulttitaloja, jotka toimivat usein pienempien asiakkaiden kanssa tai keskittyvät johonkin tiettyyn juttuun ja usein toimivat Tier 2 toimijoiden alihankkijoina.

Yritykset, jotka eivät ole rakentaneet byrokraattista organisaatiota vaan toimivat ketterästi, ovat mielenkiintoisia työpaikkoja. Ne pärjäävät isoissa hankkeissa, jotka ovat henkilöstölle mielenkiintoisia. Tier 2 kentässä, johon mekin olemme nyt kasvaneet, olemme yksi top viidestä. Kun joku suomalainen suuryritys miettii, ketkä ovat heidän strategiset kumppaninsa, niin luulen, että olemme siinä shortlistalla.

Ei tämä firma ja bisnes valmiita ole.

Mikä on mielestäsi parasta Visma Consultingissa tällä hetkellä?

– Onhan tämä huippu yritys. Hieno paikka olla töissä. Annetaan vapauksia ja vastuuta, mutta silti on koko ajan kovat tavoitteet ja ammattimaisesti tehdään hommia.

Jos miettii koko konsernia, niin Vismahan on yli 10 000 hengen yhtiö ja senkin kasvutarina on aika poikkeuksellinen. Visma on uniikki toimija globaalissakin softakentässä. Ei ole hirveän montaa yritystä, jotka kasvavat nopeasti ja tekevät sen kannattavasti.

Miten kuvailisit Visman kulttuuria?

– Visma on hyvin epäbyrokraattinen. Vaikka olemme yli 10 000 hengen organisaatio, niin se on hyvin jakaantunut. Operatiivinen johto ja päätöksenteko ovat hyvin lähellä fyysistä tekemistä. Yrityksellä on konsernissa pieni byrokraattinen hallinto. Minun yksikköni on 400 hengen yksikkö ja johdan sitä kuin 400 hengen itsenäistä ketterää konsulttiyhtiötä.

Annamme paljon vapauksia ja vastuuta sekä luotamme ihmisiin, mikä on mahtava ympäristö tehdä töitä.


Visma Consulting hakee koko ajan uusia osaajia ja kovia tekijöitä palkataan mielellään.


Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter