Media Meetup - Nitro

Erika Bergström26.2.2020 · 4 min

Media Meetup – mikä ja miksi?

Panostamme Identiossa huomattavasti brändiin ja viestintään. Miksi emme siis keskustelisi aiheesta muiden alan ammattilaisten kanssa?

Prochat-podcast sai tämän ajatuksen johdosta uuden kategorian – Media Meetupin!

Sarjan ensimmäiseen jaksoon saimme vieraaksi Nitron Turun toimiston asiakkuuksista, myynnistä sekä markkinoinnista vastaavan Mikko Kurjen.

Nitro

Nitro & Mikko Kurki

Nitro on perinteikäs toimija, joka on ollut alalla jo 20 vuotta. Se syntyi alunperin digitaaliseksi toimijaksi ja kantoi nimeä Nitro FX. Sen aikana syntyi mm. ensimmäiset digitaaliset raaputusarvat. Matkan varrella se yhdistyi Luovia-yrityksen kanssa, josta syntyi Nitro nykymuodossaan.

Digitaalisesta ja teknisestä lähtökohdasta Nitro on kehittynyt markkinoiden muuttuessa yhtä enemmän kokonaisvaltaisen markkinoinnin osaajaksi.

Mikolla itsellään on monipuolinen kokemus erilaisista media-alan ja markkinoinnin työpaikoista. Uusien teknologioiden käyttöönotto on ollut hänelle helppoa, sillä hän on aina ollut kiinnostunut asioista ja nähnyt niiden vahvuudet. Mikko painottaa, että digitaalisuutta ei pidä nähdä vain media-alustana vaan vuorovaikutuskanavana.

"Monille yrityksille digitaaliset kanavat ovat lähes pakollinen paha, mutta esimerkiksi Identiolla se on aika pitkälti DNA:ssa."

Pienelläkin yrityksellä on mahdollisuus erottua digitaalisissa kanavissa. Aiemmin on katsottu lähinnä vain sitä, kenellä on laittaa eniten euroja pöytään. Monet ovat ajatelleet, että Hesarin kannessa oleva mainos on mainosten kuningas. Joidenkin kannalta se on kuitenkin vain kymppitonnien hukkaan heittämistä.

Perinteinen Share of Voice -ajattelu on heitetty romukoppaan. Osaaminen ja aitous nousee etusijalle ja pienilläkin yrityksillä on mahdollisuus erottua, jos sen tekee hyvin.

Strategia ja brändi

"Strategiaa ei tehdä pöytälaatikkoon. Sen on oltava riittävän konkreettinen, muttei kuitenkaan kiveen hakattu."

On tärkeää saada saada asiakas ymmärtämään, että ilman strategiaa tehdään vain sarja toimenpiteitä. Strategia määrittelee yleensä myös laajemman tason mittarit eikä vaan tuijoteta vallitsevia trendejä. Oli kyse brändi- tai sisältöstrategioista, ne ovat koko ajan nousevassa roolissa.

Strategiaan liittyy toki usein myös raskaus. Jos mennään liian syvälle, eikä siitä saada aikaan riittävän konkreettista lopputulosta, asiakas saattaa turhautua. Strategiaa ei tehdä pöytälaatikkoon ja sen pitää olla aktiivisessa käytössä. Siihen palataan säännöllisesti ja se ohjaa päivittäistä tekemistä.

Brändin suhde liiketoimintaan on olellinen. Usein brändiin panostaminen nähdään kuitenkin kuluna. Pitkäjänteisyys brändin rakentamisessa on aina haasteellista, sillä asiakas haluaa nopeita tuloksia. Täytyy tehdä suunnitelma ja asiakkaalle voi piirtää vaikka roadmapin, johon voi palata. Kyse on strategisesta tekemisestä, kun suunnitellaan vuosia eteenpäin. Keskustelu ja viestiminen on tärkeää.

Jos asiakas ei ole valmis maksamaan brändillisistä elementeistä, sitä pitäisi pystyä jotenkin inhimillistämään. Kukaan ei halua asioida nimettömien yritysten ja kasvottomien kumppanien kanssa. Lisäksi, kun brändi on kunnossa, se myös kestää joitakin kolhuja.

Mitä yritykset tekevät usein markkinoinnissa väärin?

Tietysti laaja kysymys, mutta nopeasti ajateltuna monet tekevät asioita vain tavan vuoksi. Pitää olla kriittinen sille, mitä tehdään. Monet pelkäävät esimerkiksi mittaamista. Mitä jos luvut kertovat, että kaikki ei menekään niin hyvin, kuin olemme ajatelleet? Jos tekemistä ei arvioida kriittisesti, se voi loppua lyhyeen.

"Tämä ei ole tottumusten ala"

Mitä paremmin tuntee asiakkaansa ja sidosryhmänsä, sitä enemmän pitäisi olla valmis muuttamaan asioita heidän mieltymystensä mukaan. Hesarin etusivu ei tee brändin statementista validia. Viesti voi olla kerrottu pienemmässä kanavassa, mutta kohdennettuna oikealle kohderyhmälle, jolloin sillä on paljon enemmän merkitystä.

Uusia kanavia, tekniikoita ja alustoja tulee jatkuvasti, mutta joka suuntaan ei kuitenkaan kannata höntyillä. Strategiasta pitää uskaltaa pitää kiinni, ja sen puitteissa voi kokeilla erilaisia asioita.

"Katse täytyy pitää pallossa, mutta ei laput silmillä."

Pienet yritykset vs. isot yritykset

Pienten yritysten etu on ketteryys ja mahdollisuus läpinäkyvämpään viestintään. On mahdollista tuottaa aidompaa ja arkisempaa viestintää, joka taas on ongelmallista isoille yrityksille.

Globaaleissa yrityksissä läpinäkyvyys on yksinkertaisesti mahdottomuus. Kysymykseksi nousee: Kuinka viestiä uskottavasti omille asiakasryhmilleen?

Mitä aidompaa ja suoraviivaisempaa brändiin panostaminen ja viestintä on, sitä parempi.

AD, Copywriter, videotuottaja sekä digianalyytikko

Siinä lueteltuna Idention markkinointitiimin tulevaisuuden visio. Miten se vertautuu Nitron tiimiin?

Samanlaisilla kokoonpanoilla vedetään myös Nitrossa, mutta projektissa saattaa vain olla enemmän jengiä. Nykyaikainen copywriter + AD -pari pystyy jo tekemään hyvin laajasti asioita ja videotuotannon puolella on luovuttu turhista tuotantoarvoista. Videotuottaja pärjää nykyään pienemmällä kalustolla ja tuotanto ei maksa maltaita.

Mainosten pyörittäjä on verrattain uusi rooli. Mainostoimistoissa analytiikan puolella on ollut ihmisiä vasta vähän aikaa. Vaikka se on oma roolinsa, tiedonjaon on oltava sujuvaa luovien suunnittelijoiden kanssa.

Keskustelu oli antoisa ja sen voi kuunnella kokonaisuudessaan Prochat-podcastista!

Kiitos vierailusta Mikko Kurki!


Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter

+358 40 766 1338