Media Meetup – Drama Queen

Erika Bergström7.4.2020 · 7 min

Nyt 20 vuoden jälkeen minusta tuntuu, että alan pikkuhiljaa ymmärtämään, mistä on kyse.

Prochat-podcastin Media Meetup sai vieraakseen mainosalan konkarin, Drama Queenin Krista Suomi-Myllykosken. Kristaa voisi luonnehtia senioriksi, sillä hän ollut markkinointialalla jo 21 vuotta. Hän on lukenut markkinointia pääaineenaan ja mennyt töihin silloiseen Satumaahan. Nykyajalle epätyypillisesti hän työskentelee edelleen samassa yrityksessä, jonka nimi muuttui noin puolitoista vuotta sitten Drama Queeniksi.

Drama Queen tytöt

Miten päädyit alalle ja mistä kiinnostus lähti?

– Olin pitkään sitä mieltä, että minusta tulee sopimusjuristi tai diplomaatti. Olen ihmisenä dynaaminen ja eteenpäin menevä. Lisäksi olen aina ollut aika pikkutarkka ja analyyttinen.

Minusta ei missään nimessä pitänyt tulla mainostoimistoihminen.

Silloinkin ajattelin, että testaan tätä nyt vuoden verran. Minulla oli hieman toisenlaiset suunnitelmat. Tässä sitä kuitenkin ollaan. Mieletön matka. Joka päivä oppii jotain uutta. Se on ollut minulle sellainen henkinen määritelmä, että jos mitään uutta ei opi, niin on aika jatkaa matkaa. Nyt 20 vuoden jälkeen minusta tuntuu, että alan pikkuhiljaa ymmärtämään, mistä on kyse. Olemme kehittyneet viime vuosien aikana hurjasti ja koko ajan huomaa oppivansa.

Miten sinun kokemuksesi mukaan ihmiset suhtautuvat markkinointialaan?

– Ymmärrys on jollain tasolla noussut. Edelleen joutuu jonkin verran selittämään, mitä itse tekee. Koen, että tämä ala on ehkä jollain tavalla aliarvostettu niiden ihmisten keskuudessa, jotka eivät ymmärrä alaa. Yleisesti ei ymmärretä, kuinka tiukkojen bisnesasioiden kanssa olemme tekemisissä ja kuinka laajoja päätöksiä tehdään niissä pöydissä, joissa istumme.

En sano, että tämä olisi epäkiinnostava ala, mutta se ei avaudu ihan jokaiselle.

Mikä Drama Queen siis on ja mitä te teette?

– Historia alkaa noin 23 vuotta sitten Turusta nimellä Satumaa. Erinäisten evoluutioiden kautta perustimme Helsinkiin toimiston 11 vuotta sitten, koska siellä oli selkeä asiakastarve. Noin viisi vuotta sitten teimme yritysoston ja ostimme ruotsalaisen toimiston nimeltä Family Business. Kun mietimme nimien sulautumista, meistä tuli Satumaa Family Business. Pari vuotta sitten päätimme, että nimi on vaihdettava, sillä pohjoismaiden markkinoilla se oli "Sattuma". Nimi oli haastavaa lausua. Niin meistä tuli sitten Drama Queen.

Meillä oli aiemmin myös osaomistuksessa viestintätoimisto, jonka nimi oli Drama Queen. Kun se tuli osaksi meitä, oli luonnollista ottaa nimi, joka oli jo olemassa ja se oli happotestattu viestintätoimiston kanssa. Siitä heräsi aina keskustelua.

Miten mainostoimistomaailmassa toimii työt asiakkaiden kanssa, jotka ovat Helsingin päässä?

– Meidän "pääkonttorimme" on Turussa ja meillä on tältäkin suunnalta paljon asiakkaita – myös nordic-tasolla. Kommunikointi on kautta linjan muuttunut jonkin verran. Videoyhteydet ovat parantuneet ja sijainti ei ole niin määrittävä tekijä, kuin kymmenen vuotta sitten. Olemmekin haastaneet asiakasta jonkin verran siitä, että videopalaverit ovat nykyaikaa.

Meillä on paljon sekatiimejä ja olemme tottuneet siihen, että sijainti ei ole määrittävä tekijä. Isona asiakkaana nordic-tasolla meillä on L'Oréal ja heidän pohjoismaiden toimintonsa sijaitsevat Tanskassa. Meillä oli yksi projekti-ihminen siellä, lähellä asiakasta, mutta sitäkään ei ole enää. Sinne reissataan tarpeen mukaan, mutta hoidamme todella paljon etänä.

Toimistossamme on kolme kerrosta. Voi olla, etten ole nähnyt ihmistä jonka kanssa käytän Slackia, koko päivään.

Kuinka paljon teillä on työntekijöitä tällä hetkellä?

Kaikkineen noin 80. Turussa on eniten, varmaan vähän yli 50 henkeä. Tukholmassa meitä on noin 15 ja Helsingissä myös 15-20. Turussa meitä on kuitenkin eniten. Varmaan osittain siksi, että juuremme ovat Turussa, mutta täältä on myös todella helppoa löytää todella osaavaa henkilökuntaa.

Myös kiinteät kulut ovat Turussa aika paljon matalammat. Emme ole kokeneet fyysistä sijaintia ongelmaksi. Meille tulee jonkin verran myös paluumuuttajia Helsingistä. Kulttuuri pyörii aika hyvin.

Minkälaista työtä teette asiakkaillenne?

– Teemme hyvin paljon erilaisia asioita. Meillä on tällainen 360-ajattelu ja tarjooma on rakennettu sen päälle. Teemme asiakasymmärrystä ja strategiaa, digitaalisia ratkaisuja, mediaostamista ja media-analytiikkaa, PR- ja viestintäpalveluja, perinteisempää konseptitekemistä sekä liikkuvaa ja still-kuvaa.

Meillä on asiakkaita, jotka käyttävät koko palettia. Lisäksi on esimerkiksi pelkän viestinnän asiakkuuksia tai sellaisia, joille teemme vain digitaalisia ratkaisuja.

Ensin määrittelemme, mitä asiakas tarvitsee menestyäkseen ja sen jälkeen rakennamme paletin.

Konseptointi ja strateginen ymmärrys ovat edelleen olemassa. Tekeminen on ennemmin vain monipuolistunut. Konseptoinnin suuri kriteeri on se, että sen pitäisi toimia mediariippumattomasti.

Data driven vs. Drama Driven – paljonko hyödynnätte dataa?

– Dataa on hyödynnetty pitkään eri tavoin. Ohjelmallinen ostaminen on tullut nyt voimakkaasti, eli haetaan mallinnuksia. Sitä kautta on saatu hyviä onnistumisia.

Mitä se data sitten onkaan – itse tehtyjä tutkimuksia ja analyysia vai median antamaa dataa? Aina se on ollut pohjana, mutta siitä puhutaan nyt eri tavalla ja se on herättänyt kiinnostusta. Hirveän hyvä asia on, että asiakkaat ovat alkaneet haluamaan, vatimaan ja ymmärtämään, miksi asioita pitää mitata. On tullut ymmärrys siitä, että ennen töiden aloittamista olisi hyvä olla jokin KPI ja määritettynä se, mitä tavoitellaan. Markkinoinnista tulee paremmin ohjattua, jolloin sen roolikin on yrityksessä hieman erilainen. Pystytään näyttämään, että näitä tavoiteltiin ja näin siihen päästiin.

On selkeästi positiivista, että nykyään ollaan aika valmiita testamaan. Ymmärretään, että perinteisellä medialla on roolinsa, mutta asioita ei pidetä itsestään selvyyksinä. Jos joku juttu on joskus toiminut, niin ymmärretään, että aikakin saattaa olla toinen.

Minkälainen on Drama Queenin ideaali asiakas?

– En osaa sanoa, minkä kokoinen tai miltä toimialalta. Sanoisin että sellainen, joka on valmis kokeilemaan ja tekemään yhdessä. "Yritätte vaan viedä meiltä rahat" -tyylinen vastakkainasettelu on kaukana siitä. Asenne on tosi tärkeä. On tärkeää suhtautua avoimesti ja ymmärtää, että yhdessä saadaan paljon aikaan. Sellainen on paras asiakas. Asiakas kestää silloin sen, että häntä haastetaan ja samalla hän haastaa myös meitä.

Asiakas toivottavasti osaa parhaiten oman bisneksensä. Meillä on ymmärrys strategioista ja mekaniikasta. Yhdistelmästä syntyy se juttu. Sellainen, joka haluaa mennä eteenpäin. Se kannustaa.

Onko isoille asiakkaille omat tiimit, vai miten työt jakautuvat toimiston sisällä?

– Yleisesti ajatuksena on, että asiakkuudessa on ydintiimi, jonka koko määrittyy asiakkuuden tarpeen myötä. Lainailemme kuitenkin tilanteen mukaan eri osaajia. On asiakkaidenkin suuntaan helpompaa, kun ydinhenkilöt ovat samoja. Esimerkiksi juuri IT-alaan verrattuna mainostoimistossa on helpompaa tehdä useampaa projektia samaan aikaan.

Ydinajatuksemme on, että olemme olemassa asiakkaan arkea helpottamaan.

Kun asiakas tulee jonkin asian kanssa luoksemme, alamme keräämään tiimiä, joka on ideaalisin juuri siihen caseen. Joskus mukana on ollut erikseen viestintätoimisto, mainostoimisto, digitoimisto, ja niin edelleen... Ajatuksena on, että asiakkaan ei tarvitse itse jaotella eri tahojen rooleja, vaan voimme yhdessä omalla ammattitaidollamme määritellä, että näin me tekisimme jonkin asian.

Mikä on Drama Queenin kilpailuetu?

– Suomessa mitataan Vuoden toimisto -tutkimusta, jossa asiakkaat arvioivat toimistoja eri kategorioista. Drama Queen oli vuoden 2020 tuloksissa kakkosena koko Suomessa. Koettu liiketoimintahyöty oli suuri tekijä ja projektijohto arvioitiin Suomen parhaaksi. Lisäksi ykkösenä oli digiosaaminen. Olemme superylpeitä ja kiitollisia, että olemme saaneet näin hyvät arviot.

Yksi merkittävä tekijä on se, että tarjoomamme on ajantasalla. Voimme aina tarjota asiakkaalle ne ratkaisut, jotka tuottavat parhaan hyödyn.

Miten mittaatte menestystä tai minkälainen on onnistunut asiakasprojekti?

– Yritämme aina yhdessä miettiä asiakkaan kanssa sopivat mittarit. Meillä on siinä mielessä ihana tilanne, että meillä on paljon pitkäaikaisia asiakkuuksia. Se on kaikkien etu, että kehitymme koko ajan ja menemme eteenpäin.

Tietysti se on asiakaskohtaista, mutta tärkeää olisi että on ne mittarit. Silloin voidaan myös tulkita, mikä onnistui ja mitä muutetaan. Jonkin verran teemme myös tarvittaessa asiakasymmärrystyötä.

Voisimme käyttää enemmänkin aikaa projektien jälkeisille jälkipuinneille, mutta usein uudet projektit vievät mennessään. Olemmekin puhuneet, että tässä voisimme olla parempia.

Missä turkulaiset voivat törmätä Drama Queenin tekemiin töihin?

– Yksi todella iso on Turun kaupungin ilme. Lisäksi on Visit Turku ja L'Oréalin myymälämainonta. Paikallisista tuotteista meillä on mm. Keiju, Alentajan margariini, Minttu liköörit, Neste K ja Muumimaailma.

Tosi monessa olemme mukana ja monessa myös huomaa, että on pitkän linjan asiakkuus. Ihmiset tunnistavat ja tuntevat ne omakseen.

Voitko avata vähän teidän yrityskulttuuria?

– Jouduin kysymään tätä muilta toimistollamme. Oma ymmärrykseni on sieltä pienestä toimistosta, kun olen ollut täällä jo niin kauan.

Sain vastaukseksi, että meillä näkyy yhdessä tekeminen ja positiivinen haastaminen. Tunnelma on avoin ja rento. Harjoittelijamme oli aivan hämmentynyt siitä, miten rentoa porukkaa meillä on. Vitsailinkin pitkään, kun tein hommia ison operaattorin kanssa, että olemme parhaat kaverit mitä rahalla saa.

On tosi paljon helpompaa tehdä hommia kun on mukavaa.

Silti teemme analyyttista ja vakavaa työtä. Ihmisten kanssa voi olla kivaa. Meillä on alusta asti ollut sellainen ajatus, että emme hyväksy starakulttuuria. Meillä on superhyviä ja osaavia tyyppejä töissä ja meillä tuskin edes viihtyisi pitkään, jos haluaisi vain pönkittää itseään. Kyllä ihmiset kuitenkin selvästi vaativat, että myös se kaveri vieressä kehittää itseään. Sekin tulee kuitenkin positiivisen kautta.

Onko jotain lempparionnistumista, joka on erityisesti jäänyt mieleen?

– Kautta linjan olen hirveän ylpeä Drama Queenista ja koen, että olen saanut tehdä tätä matkaa aika etunenässä. Olemme pärjänneet hienosti esimerkiksi Vuoden toimisto -arvioinneissa. Olen tästä matkasta hirveän ylpeä ja siitä, että olen saanut olla tietyssä roolissa siinä. Onnistumisia ja yhdessä tekemistä.


Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter

+358 40 766 1338