Media Meetup – Viestintätoimisto AIO

Erika Bergström24.3.2020 · 5 min

Aio on italiaa ja tarkoittaa opettajaa tai tuutoria.

Prochat-podcastin Media Meetup sai vieraakseen Viestintätoimisto AIOn perustajan Katja Hautoniemen. Kyseessä on yhden naisen toimisto, mutta isommatkin projektit onnistuvat yhteistyökumppanien ansiosta.

Katjalla on takana reilu puoli vuotta täysipäiväistä yrittäjyyttä. Hänen yrityksensä on 4-vuotias ja sitä ennen hän on tehnyt pitkän uran finanssialalla vastaavanlaisissa tehtävissä.

Teit hyvän uran Veritaksella, kerrotko siitä hieman?

– Valmistuin vuonna 2000 ja hain Veritakselle töihin. Luulin silloin, että Kela maksaa eläkkeet. Olihan se hieman noloa... Olin haastattelua varten kyllä selvittänyt, miten homma oikeasti toimii.

Kokeilin kepillä jäätä, koska jostain oli löydettävä työpaikka. Se vei kuitenkin mukanaan. Jos sanon, että tykkään auttaa ihmisiä, niin siinä työssä oli kyllä haastetta ja mielenkiintoa.

Minkälaista oli työskennellä noin ison yrityksen viestinnässä?

– Meillä oli mm. oma sisäinen intranet, jota ylläpidimme ja päivitimme. Huolehdimme sisäisestä viestinnästä ja hoidimme muutenkin laajasti asioita neljän hengen tiimissä.

Some tuli mukaan jossain vaiheessa. Huomasimme sen oikeastaan jälkikäteen, kun mietimme tiimimme kanssa, että mitä viimeisen viiden vuoden aikana oli tapahtunut. Se, mitä teimme ja missä, oli muuttunut. Työkalut olivat muuttuneet täysin ja tekemisemme muutti kokonaan suuntaa tuon viiden aikana. Yhtäkkiä meillä oli kaikki kanavat käytössä. Niihin täytyi myös tehdä sisältöä.

Facebookiin menimme esimerkiksi yhden kampanjan avulla, kun lanseerasimme jonkin isomman muutoksen, joka tuli alalle. Kamppis jäi jotenkin puolitiehen ja tykkääjiä oli niin vähän, että saimme vaihdettua sen nimenkin vielä sinne.

Työeläkeyhtiöllä on selkeästi kaksi kohderyhmää. On yrittäjät, jotka ostavat vakuutuksen itse ja toisaalta eläkeläiset, jotka ovat edunsaajia. Teimme heille omat kanavansa Facebookiin. Ajattelimme, että he ovat niin ääripäissä, että emme voi puhua samalla äänellä.

Viestintätoimisto AIO

Mikä sai sinut hyppäämään täysipäiväiseksi yrittäjäksi?

– Kävi klassiset. Johto vaihtui, tuli organisaatiomuutos ja palveluita ostettiin ulkoa. Näin sen mahdollisuutena. Olin pohtinut yrittäjyyttä ja nyt päätös tehtiin vähän kuin puolestani. Paikkaa kyllä tarjottiin. Olisin saanut jatkaa, mutta näin tilanteessa mahdollisuuden.

Osaatko kertoa, mitä eroa on mainostoimistolla ja viestintätoimistolla?

– Ei välttämättä tänä päivänä hirveästi. Mainostoimistojen plussa on enemmän mainosten ja mainoskampanjoiden teko. Toisaalta myös viestintätoimistot tekevät nykyään somessa hirvittävän hienoja kampanjoja. Lopulta siinä ei ole niin kovin suurta eroa.

Sanon usein omilla sivuillani, että emme ole mainostoimisto. Meiltä ei saa graafisia palveluita, joita mainostoimistoilta yleensä odotetaan. Raja on hälvennyt ja monet tekevät esimerkiksi sisältömarkkinointia. Ei sillä ole välttämättä niin väliä, mikä se palveluntuottaja on, jolta ostetaan.

Markkinointia vai myyntiä – ihmiset sekoittavat nämä usein?

– Etenkin, jos seuraa Linkedinissä keskustelua, siellä kaikki on myyntiä. Näen itse viestinnän enemmän ihmisten auttamisena ja vuorovaikutuksen rakentamisena, jolla voidaan vaikuttaa siihen lopulliseen ostopäätökseen.

Minun on hirveän vaikea myydä. Minun on hirveän vaikea myydä itseäni. Olen hyvä suosittelemaan ja auttamaan. Tykkään auttamisesta ja otan mielelläni sen roolin. Silloin oma sisällöntuotantoni on sitä. Joskus haluan karata ajankohtaisuuksiin ja olla jopa näsäviisas - se ei kuitenkaan vie yritystäni, yhden naisen viestintätoimistoa eteenpäin. Ne jotka joskus tuottavat jotain ja ehkä jopa sen kaupan pidemmällä ajalla, ovat niitä, jossa konkreettisesti tarjotaan jokin ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Tässä maailma on varmasti myös muuttunut.

Sisällön kautta voidaan tuottaa ymmärrys tarpeelle, harvalla yrittäjällä on aikaa tai kykyjä lähteä itse tekemään markkinointia.

Pitääkö markkinoinnissa osata monipuolisesti kaikkea?

– Kaikesta täytyy tietää vähän jotakin. Se auttaa esimerkiksi kumppaneiden hankkimisessa. Mutta onko sitten tarpeellista olla huipputasoa kaikessa? Sehän on täysin mahdotonta. Helmiä ovat ne, jotka osaavat tehdä kaksikin asiaa todella hyvin. En usko, että sellaista ihmistä voi löytää, joka hallitsisi kaikki osa-alueet huipputasolla.

Korjaako bussikuski rikkinäisen bussin tullessaan varikolle?

– Markkinoilla on kaikenlaisia toimijoita ja siellä myydään vaikka mitä. Asioista täytyy tietää, jotta ei esimerkiksi osta väärään hintaan, tai sellaisia asioita jotka eivät toimi omalle yritykselle. Kaikki yrittäjät tietävät jotain esimerkiksi kirjanpidosta tai verotuksesta, vaikka eivät pystyisikään tekemään sitä omalle yritykselleen. Se on jo yleisivistävääkin.

Nykyään monissa työpaikoissa haetaan työntekijää hyvin laajoihin toimenkuviin.

Mitä yritykset tekevät väärin viestinnässä, tai missä olisi parantamisen varaa?

– Sen, että ei tehdä ollenkaan. Se on kaikkein kriittisin. Olen käynyt monessa yrittäjätapaamisessa ja kuullut upeista konsepteista. Mielestäni on sääli, jos he eivät viesti sitä. Varmasti yrittäjänä pystyy elättämään itsensä aika pienelläkin ja päivän voi täyttää hyvin, mutta mitä sitten, jos sen tarinan saisikin ihmisten kuuluviin? Se voisi tuoda vielä enemmän. Tietysti siinä on se, että nostetaan omalta kohdalta kynnys kauhean korkealle.

Moni lähtee tekemään kymmenestä aiheesta kymmenen sisältöä, vaikka voisi tehdä yhdestä aiheesta kymmenen sisältöä.

– Ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Tekemisestä tulee työlästä, jos perehtyy kymmeneen eri asiaan. Kun miettii yhden aiheen perusteellisesti, niin sitä voi jalostaa ja laittaa eri tyyppistä materiaalia eri kanaviin.

Miksi moni yritys ei panosta viestintään niin paljon, kuin heidän ehkä pitäisi?

– Tähän on klassinen selitys; mittaaminen on niin vaikeaa. Yksittäisen toimenpiteen vaikutuksen osoittaminen voi olla haastavaa. Se, mitä teemme tänään, näkyy ehkä myynnissä vasta parin vuoden päästä. Jos yhteyttä on vaikea osoittaa, omaan toimintaan on vaikeaa saada euroja.

Minulla on oma käsityöblogi, joka on ruotsiksi. Olen päättänyt, että siitä tulee iso. Minulla on useita keinoja, joilla olen testannut sitä. Olen aina sanonut, että koitapa hakea ruotsiksi Googlesta jollain neulontatermillä. Se on kyllä etusivulla ihan viiden suosituimman joukossa.

Blogissani on ollut järjestelmällisesti avainsanoja otsikoissa sekä sanastoa, jossa avaisanat toistuvat. Se on ollut myös hyvä näyttää asiakkaalle. Blogi on ollut olemassa yli viisi vuotta ja se alkaa nyt vasta näkyä hakutuloksissa.

Miksi ja miten kannattaa tehdä hyvää viestintää?

– Huonoa ei kannata tehdä. Toisaalta voi tehdä, jos ottaa opikseen, mutta siitä ei kannata tuomita itseään. Hyvää kannattaa tehdä siksi, että se yksinkertaisesti tuottaa tulosta.

Älä yritä liian montaa asiaa yhtä aikaa. Olemme koko ajan liikkeellä ja sisällön kuluttaminen on katkonaista. Tarvitaan ennemmin kymmenen sisältöä samasta teemasta kuin yksi sisältö kymmenestä teemasta.

"Jos teet huonoa sisältöä, unohda se ja tee lisää parempaa."

Psst! Support your local <3

Viestintätoimisto AIO


Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter