Markkinointiviestinnän ammattilaiseksi IT-alalla – "Onneksi lähdin mukaan."





Erika Bergström

12.8.2021 · 3 min

Mietitkö, uskallatko hypätä urallasi johonkin tuntemattomaan? Kaipaatko alanvaihtoa, mutta kaikki olisi sinulle täysin uutta? Kannustan sinua seuraamaan sydäntäsi – vaikka se vaatisi hyppyä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Se voi olla urasi tai jopa elämäsi paras päätös.

"En ole vielä kertaakaan ehtinyt itse suunnittelemaan urapolkuani. Olen vain tarttunut mahdollisuuksiin."

Aloitin itse IT-alalla kaksi vuotta sitten ja haluan jakaa sinulle kokemuksiani nyt pari vuotta kestäneeltä matkaltani.

Mitä odotuksia minulla oli IT-alaa kohtaan?

Olen rehellinen; en oikein osannut muodostaa odotuksia. Se toki johtui puhtaasti siitä, että olin opiskellut mainonnan suunnittelua vasta vuoden ajan, enkä ollut vielä edes ehtinyt harkitsemaan eri työllistymisvaihtoehtoja.

Viesti tuli todellakin puskista, kun toimitusjohtajamme Joonas lähestyi minua LinkedInissä haastattelukutsulla. Olin aina nähnyt kuvitelmissani, kuinka hakeudun valmistuessani töihin johonkin menestyvään mainostoimistoon. Olihan tuo jälkikäteen katsottuna ihan kiva, mutta myös hieman naiivi ajatus. Harvoin urapolku on noin suoraviivainen ja omanikin on aina ollut täynnä sattumia ja niitä kuuluisia "ajautumisia". Yhtäkkiä olin lähdössä liikunta-alalta itselleni ennalta tuntemattomaan IT-alan yritykseen.

Pakota itsesi boksin ulkopuolelle

Lähestymistapamme markkinointiin oli minulle täysin uusi. Kesti jonkin aikaa ymmärtää, mikä on strategiamme todellinen tavoite ja mitä sillä haetaan. Olen omien opintojeni myötä oppinut hieman perinteisemmät tavat tehdä mainontaa ja kesti hetken päästä kiinni modernimpaan ja nopeatempoisempaan tekemiseen. Onhan inhouse-markkinointi luonteeltaan toki myös erilaista kuin mainostoimistoissa tehtävä työ, johon olin juuri opintojeni parissa tutustunut.

Mitä kauemmin olen nyt tehnyt työtäni, sitä vakuuttuneemmaksi olen myös tullut työskentelytavoistamme. Nykyään on paljon helpompaa ajatella boksin ulkopuolelta ja se on vapauttavaa.

Itseni kaltaiselle IT-alan ensikertalaiselle ohjelmistoalan termit olivat myös uusia. Onneksi kaikkeen löytyi vastaus työkavereilta tai tarvittaessa vaikka Youtubesta. Uusi ja vieras ala voi tuntua ajatuksena houkuttelevalta, mutta samalla luotaantyöntävältä. Sanon sinulle kuitenkin: se ei välttämättä ole niin jännittävää tai vaikeaa kuin ajattelet.

Työnkuvan muuttuminen kahden vuoden aikana

Aluksi työnkuvaani kuului blogitekstien näpyttely jo olemassa olevien materiaalien pohjalta. Tutustuin muutaman kuukauden ajan uuteen alaan ja tein töitä osa-aikaisesti opintojeni ohella. Pian markkinointiin tuli kuitenkin uusia tarpeita. Idention nettisivut kaipasivat freesimpää otetta ja kokonaisuuden uudistusta. Podcast-jaksoja äänitettiin runsaasti ja niiden parista vierähti aikaa. Somekanaviin kaivattiin monipuolista materiaalia. Kun paine opintojen puolella helpotti, pystyin keskittymään työhöni entistä paremmin ja aikaa alkoi löytyä useammille työtehtäville.

Nykyään työskentelen täysipäiväisesti digimarkkinoinnin parissa ja pöydälläni on kaikkea, mitä copywriterin työnkuva voi pitää sisällään. On tietysti luonnollista, että yrityksen kasvaessa myös tarpeita tulee lisää ja nautin valtavasti työni monipuolisuudesta.

Yksilö vai tiimi?

Identiossa on aina nähty se, mitä etua kokonaisen luovan tiimin rakentamisesta on. Markkinointitiimi voidaan nähdä yrityksessä joko investointina tai ylimääräisenä menoeränä. Monissa firmoissa markkinoinnista vastaa yksi henkilö, joka hoitaa kaikki markkinoinnin toimenpiteet nettisivujen ja blogin ylläpidosta sosiaalisen median kanaviin ja maksettuun mainontaan. Nostan hattua jokaiselle tällaiselle markkinoinnin ammattilaiselle.

Meidän työssämme yhdistyvät Art Directorin ja Copywriterin osaamisalueet. Työt hoituvat tiimissä huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin, kuin yksin olisi mahdollista tehdä. Tällaisessa tiimissä pystyn keskittymään tehokkaammin omiin osaamisalueisiini, jonka lisäksi ideointia ja suunnittelua voidaan tehdä yhdessä paljonkin.

On suuri merkitys myös työssä jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta, kun työmäärä ei tunnu ylitsepursuavalta ja tiimissä on koko ajan tarjolla tukea ja yhdessä tekemisen mahdollisuus. Uskaltaisin väittää, että ad+copy -yhdistelmä on ollut Idention markkinoinnin valttikortti.

Menestykseen inhimillisyydestä tinkimättä

Tuntuu lähes uskomattomalta katsoa taaksepäin kehitystäni yksilönä ja työntekijänä sekä sitä, miten pitkälle Identio on tullut näin lyhyessä ajassa. Itseluottamukseni omaa osaamistani kohtaan on noussut hurjasti ja olen reflektoinnin kautta oppinut analysoimaan itse omaa kehitystäni. Tiedän myös, että minulla on vielä pitkä matka kuljettavana siihen pisteeseen, johon haluan urallani päästä.

Tuntuu hyvältä ja turvalliselta oppia ja kasvaa ammattilaisena osana Idention tiimiä. Tästä porukasta ei puutu kunnianhimoa tai halua tehdä työtä joka päivä paremmin kuin edellisenä päivänä. Silti sen halun yläpuolelle nousevat aina ihmisyys ja hyvinvointi. Se on kaikista hienointa.