4 vinkkiä hyvään IT-konsultointiin





Erika Bergström

12.9.2019 · 3 min

"It-konsultti on hybridi, joka osaa koodata, mutta myös puhua."

Useampi konsulttimme tekee töitä olemassa olevissa kehitystiimeissä. Mukana on työntekijöitä muistakin yrityksistä, ja yhdessä tiiminä yritetään miettiä asiakkaan kannalta parhaita ratkaisuja. Puhutaan siis monitoimittajaympäristöstä.

Mitä konsultointi on meidän näkökulmastamme?

Monessa tapauksessa asiakas ei siis hanki omia koodaajia, vaan palkkaa ulkopuolisia. Se tuo käytännössä töitä IT-konsultille.

Aika pitkälti Idention näkökulmasta työ on koodaamista. Toki siihen sisältyy myös asiakkaan kanssa uusien ominaisuuksien suunnittelua. Loppupeleissä koodaajat tekevät kaikenlaista ja ajankäyttö jakautuu usein esimerkiksi 70:30 periaatteella. Noin 70% ajasta menee koodaamiseen ja 30% on jotain muuta.

Arvoa tuottava työ

Konsultointiin liittyy aina se, kuinka paljon konsultti tekee arvoa tuottavaa työtä verrattuna ei-arvoa tuottavaan työhön. Suhde saattaa olla jopa 50:50.

Arvoa tuottava työ on esimerkiksi uusien ominaisuuksien, tai kokonaan uusien tuotteiden kehittämistä. Käytännössä konkreettisia aisioita, joita asiakas voi myydä eteenpäin.

Useimmiten ominaisuudet tulevat asiakkaan taholta ja monesti ne ovat tarpeellisia, esimerkiksi lakimiesten suosittelemia.

"Ei niitä ominaisuuksia oikeastaan huvikseen keksitä. Aika tarkkaan tekemistä ohjaavat tietyt säännöt."

Arvoa tuottamaton työ

Arvoa tuottamaton työ on sellaista, joka ei suoranaisesti luo uutta. Se voi olla esimerkiksi aiempien bugien korjaamista tai palavereissa istumista. Yllättävän paljon aikaa uppoaa juuri bugien korjaamiseen. Se voi joskus viedä jopa puolet koodaamiseen käytettävästä ajasta.

"Toisaalta luottamusta mitataan juuri näissä tilanteissa. Jos asiakas ei anna koodaajalle mahdollisuutta parannella testiympäristöä, niin silloin asiakas ei ehkä usko koodaajan tekevän oikeita hommia. On se vähän merkki luottamuksen puutteesta."

Samin vinkit hyvään konsultointiin

1. Ole rehellinen ja kommunikoi

On ihan ok, että kaikki aika ei mene uusien toimintojen koodaamiseen.

2. Myy lisää (upsell)

Myyjä hoitaa ensimmäisen diilin. Se on vaikeinta, koska asiakas ei silloin vielä tiedä, mitä koodaaja osaa. Siihen sisältyy asiakkaan näkökulmasta riskejä.

Suurin diili ilmestyykin usein vasta ensimmäisen diilin jälkeen. Helpointa on tehdä kauppaa olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Kun tekee työnsä hyvin ja on mukava ihmisille, se on yllättävän helppoa.

Homma ei kuitenkaan toimi niin että jättää osan työstä tekemättä jatkodiilin toivossa. Siitä menee maine. Täytyy tehdä hommat hyvin ja toivoa, että asiakas haluaa ostaa lisää. Jos asiakkaalle tulee lisää tarpeita, niin kyllä se silloin ostaa sen samalta tekijältä.

3. Haasta asiakasta

Teknisissä asioissa saa ja kannattaakin hieman haastaa asiakasta. Silloin voi ehdottaa vaihtoehtoisia tapoja päästä haluttuun lopputulokseen. Ihmistaidot nousevat keskeisiksi näissä tilanteissa ja IT-konsultilta odotetaan koodaustaitojen lisäksi myös puhetaitoja.

Kysyntä tällaisille osaajille on nykyään kova.

4. Ole saatavilla

Kun joku lähettää viestin, siihen pitää vastata nopealla aikavälillä.

"Aikaisemmassa projektissa oli mukana asiakas, joka oli toiselta puolelta maapalloa. Joku oli kysynyt multa jotain keskellä yötä. En tietenkään vastannut, ja 10 minuutin kuluessa toisessa päässä jo ihmeteltiin, että miksi koodaajat eivät vastaa. Joku muu oli selittänyt, että he ovat Suomessa ja nukkuvat tällä hetkellä."

Käytännössä vastausta odotetaan minuuteissa, kun tilanne on päällä. Yleisesti on hyvä huomata, että asiakas olettaa devaajan olevan saatavilla. Toki monet kaipaavat rauhaa koodatessaan, mutta asioista täytyy silloin sopia erikseen asiakkaan kanssa.