16 syytä siihen, miksi yritykset epäonnistuvat

Erika Bergström
Erika Bergström14.1.2020 · 8 min

Alku oli vähän kärvistelyä. Kuulostaa niin väärältä, mut mä haluaisin takaisin siihen aikaan, kun oli tuli perseen alla.

Teemu, Joonas ja Sami arvioivat yhdessä listaa, jossa kerrottiin yleisimmät syyt yritysten kokemiin epäonnistumisiin. Samalla he vertasivat omaa onnistumistaan listalla olleiden osa-alueiden suhteen. 

sateenvarjo

1. Lack of planning = Suunnittelun puute

Vaikka sulla ois maailman paras lentokone, se lentää vain ympyrää, jos kapteeni ei tiedä mihin mennä

Asioita pitää miettiä vähän pidemmälle ja yrityksellä on oltava tietty strategia. Monilla uusilla startupeilla on hyvä draivi, mutta jossain vaiheessa ne vain jäävät pois. Voi olla, että myyntiä tai asiakashankintaa ei ole mietitty tarpeeksi pitkälle.

Tämä riippuu myös varmasti alasta. Kasvua pitää suunnitella ja katse täytyy olla tulevaisuudessa. Jos perustaa yksin firman ja haluaa vaan tehdä sitä mitä osaa parhaiten, suunnittelu voi unohtua.

Identio: Tällä osa-alueella me emme tule epäonnistumaan. Olemme suunnitelleet tulevaisuutta ja tiedämme mitä teemme. 

2. Leadership failure  = Johdon osaamattomuus

Yrityksen perustajilla on oltava visio siitä, mihin suuntaan yritystä viedään. 

Ei voi olla tilannetta, jossa yrityksellä on vain paljon työntekijöitä, mutta kenelläkään ole näkemystä. Silloin epäonnistuminen on todennäköisempää.

Täytyy myös huomata, jos jokin asia ei toimi, ja kyetä sen perusteella muuttamaan toimintatapoja. On olennaista pystyä myöntämään omat virheensä ja arvioimaan omaa tekemistään.

Identio: Meillä ei oikeastaan ole pomoa. Meillä on johto, joka näyttää suuntaa omalla esimerkillään. Yrityksen kulttuurissa päätökset pyritään tekemään nopeasti ja vaivattomasti koko porukan kesken ja vastuuta on jaettu sopivasti. Olemme siis onnistuneet myös tässä.

3. Ignoring customer needs  = Asiakkaiden tarpeiden huomiotta jättäminen

Kun asiakas tarvitsee devaajan, pyrimme tietysti siihen, että meillä olisi antaa hänelle sellainen. Pitää myös ottaa huomioon, minkälaisen devaajan asiakas haluaa.

Oleelliseksi voi nousta vaikkapa kokemus alalta.  Esimerkiksi koulutuksia järjestämällä on mahdollista lisätä valmiuksia täyttää asiakkaan tarpeet. 

Lisäksi asiakas saattaa haluta tietynlaista palvelua, mutta konsultti voi tarjota vaihtoehtoisia näkemyksiä, jotka saattavat olla asiakkaan kannalta parempia vaihtoehtoja. Palvelemme siis asiakasta hänen tarpeidensa mukaan.

Identio: Toistaiseksi kukaan konsulteista ei ole lentänyt mistään pihalle. Voimme siis tulkita onnistuneemme tässä... ;)  

4. Inability to learn from failure = Kykenemättömyys oppia virheistään

Omaa tekemistään pitää pystyä arvioimaan jatkuvasti. Ei riitä, että yritykselle tulee rahaa. Ei voi hakata päätä seinään ja jatkaa samalla tavalla toivoen, että ensi kerralla sama juttu toimii.

Softaprojekteihin kuluvaa aikaa on vaikea arvioida. Tarpeet vaihtelevat ja se tekee arvioinnista vaikeaa–vastaan voi tulla kaikenlaista.

Jos myy kiinteähintaista projektia, ottaa toimittajana ison riskin.  Tietenkin jos luottaa siihen, että voi tykittää toimivaa softaa ulos määräajassa, niin miksipä ei.

Identio: Kiinteähintaisissa projekteissa aikaa on kulunut aina luultua kauemmin. Siksi koodaajat tekevät kaiken nykyään tuntipohjaisella laskutuksella.

Toinen arvokas opittu asia on kärsivällisyys. Jos sopimus A on pöydällä, sopimus B voi tulla vastaan huomenna. Ei siis kannata hätäillä ja kiirehtiä turhaan.

5. Poor management = Kehno managerointi

Huono managerointi voi olla myös sitä, ettei ole managerointia.  Entä jos yritys tarvitsisi sellaista?

Tarvitaanko sitä ylipäätään ollenkaan, jos työntekijät ovat itseohjautuvia? 

Tietysti yleisistä toimintatavoista on pidettävä kiinni, jotta hommat hoituvat. Se perustuu osittain myös hyvään perehdytykseen ja työntekijöiden itseohjautuvuuteen. 

Identio: Työntekijämme ovat fiksuja ja heihin luotetaan täysin. Niin kauan, kuin managerointiin ei ole suurta tarvetta, sen voi pitää minimissä. 

6. Lack of capital  = Pääoman puute

Jos ei ole rahaa kassassa, on vaikea toteuttaa kovinkaan montaa asiaa. Rahanpuute on varmasti yleinen syy, miksi yritykset epäonnistuvat.  Voisiko se johtua kohdasta 1, eli suunnittelun puutteesta?

Kyse on varmasti paljon myös alasta. Jos täytyy tehdä isoja laitehankintoja, yrittämisen aloittaminen on hankalampaa. IT-konsultille täytyy ostaa "vain" tietokone.

Identio: Me olemme onnistuneet tässä hyvin. Ensimmäiset kuukaudet olivat tahmeampia, kun asiakkailla oli pitkät maksuajat. Tällä hetkellä menee hyvin, emmekä ole hyväksyneet sijoitustarjouksia.

Alku oli vähän kärvistelyä. Kuulostaa niin väärältä, mut mä haluiasin takaisin siihen aikaan, kun oli tuli perseen alla.

7. Premature scaling = Yrityksen skaalaus liian nopeasti

Se tarkoittaa, että yritys kasvaa liian nopeasti, vaikka siihen ei olisi varaa.

Jos tekee investointeja, jotka vain kuluttavat rahaa liian nopeasti, se ei ole järkevää. Toinen käytännön esimerkki voisi olla, että yritys palkkaisi liikaa työntekijöitä, eikä kaikille lopultariittäisikään töitä. Silloin yrityksen kasvu on liian pakotettua.

Identio: Kun yritys on reilun vuoden ikäinen, siinä vaiheessa työntekijöitä on jo 8. Se on aika kova määrä, mutta toisaalta homma on ollut koko ajan hallinnassa. Hakijoita on tullut muutamia, mutta kaikille ei valitettavasti voi vastata myöntävästi. Täytyy pitää järki mukana hommassa, vaikka haluaisikin palkata lisää osaajia.

Olemme suunnitelleet kasvua etukäteen ja antaneet tiimille aikaa sopeutua tilanteeseen jokaisen uuden rekrytoinnin kohdalla. 

8. Poor location = Huono sijainti

Jos olisimme Helsingissä, meillä olisi myös enemmän mahdollisuuksia ottaa projekteja vastaan. Mitä lähempänä pääkaupunkiseutua yritys on, sitä helpompaa se karkeasti sanottuna on. Siellä on eniten hommia. 

Yrityksen täytyy usein olla siellä, missä asiakkaat ovat. IT-alalla sijainti ei kuitenkaan lopulta nouse niin keskeiseksi tekijäksi, kuin monilla muilla aloilla. 

Identio: On taloudellinen etu, että yritys on lähtöisin Suomesta. Esimerkiksi itäblokissa koodaajan voi ostaa paljon halvemmalla.  Kun sijaintia tarkastellaan paikallisesti, lähtökohtaisesti on kannattavaa olla toimisto keskustassa.

Autoilevia työntekijöitä keskusta ei palvele sijaintina yhtä hyvin vähäisten autopaikkojen vuoksi. Meillä työntekijät liikkuvat kuitenkin pääosin muilla keinoin, esimerkiksi pyörällä. 

9. Lack of profit  = Ei tarpeeksi tulosta

Riippuu pitkälti alasta, kuinka isot katteet tuotteilla on.  IT-konsulteilla katteet ovat kuitenkin hyviä.

Jos firma ei tuota, niin ei se varmaan silloin menesty

Toki pääomaa voi hankkia myös sijoituksilla. On monta yritystä, jotka tekevät tappiota, mutta silti palkkaavat lisää väkeä. Jos pääomaa on riittävästi, niinkin voi toimia. 

Ongelmat alkavat, jos ei ole pääomaa, eikä tuloja.  Vähintään toista tarvitaan - mielellään molempia.

Yrityksen täytyy pystyä myymään tarpeeksi palveluita tai tuotteita, tarpeeksi kalliilla hinnalla, tarpeeksi monelle ihmiselle.

Identio: Kirjanpitäjältä tuli tieto, että 35–40 prosenttia liikevaihdosta on voittoa. Koska emme ole myymässä yritystä, ei ole väliä, onko kate 25 % vai 35 %. Väliin jäävällä osuudella on voitu tehdä jotain kivaa tai hyödyllistä. 

10. Poor financial management = Osaamaton talouden hallinta

Tämän voi nähdä myös kassavirran hallintana. On oltava tietoinen, mihin rahaa riittää milloinkin. Täytyy siis hallita taloudellinen kokonaisuus. Budjetointi ja suunnittelu ovat avainasemassa.

Identio: Yrityksellä on tili, jonne siirretään etukäteen myöhemmin maksettavat alvit. Silloin ei tule yllätyksenä se, kuinka paljon rahaa on todellisuudessa käytettävissä.

Lisäksi markkinointi- ja sisällöntuotantotiimiä kasvatetaan maltilla, sillä myös laskuttavia työntekijöitä on oltava siinä vaiheessa enemmän.

11. Lack of focus = Fokusoinnin puute

Mark Zuckerberg on sanonut, että jos yrittää montaa asiaa kerrallaan, epäonnistuu todennäköisemmin kaikessa. Jos kuitenkin yrittää yhtä asiaa kerrallaan, onnistuu todennäköisemmin.

Jotkut ihmiset pystyvät keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa, mutta silti fokusointi kannattaa jossain määrin. Muuten tekeminen hyppii asiasta toiseen ja siirtymiin kuluu paljon aikaa.

Oleellista fokusoinnissa on myös se, mitä palveluja tarjoamme, ja kenelle palvelut ja myynti on kohdennettu.

Identio: Olemme IT-yritys, joka keskittyy konsultointiin. Esimerkiksi Joonas joutuu eniten arjessaan punnitsemaan ajankäyttöään markkinoinnin ja myynnin välillä.

12. Personal use of business funds = Yrityksen varojen käyttäminen omiin tarpeisiin

Usein kuulee hyviä esimerkkejä siitä, miten yrityksen rahoja käytetään autojen ja muiden vastaavien hankintaan.

Toki asia riippuu paljon myös siitä, paljonko palkkaa nostaa itselleen.  Omat rahat tulee joka tapauksessa pitää erillään firman rahoista. 

Identio: Samin tavoite on, että työntekijät saisivat parempaa palkkaa kuin hän itse. Yrityksen omistaminen palkitsee hänet myöhemmin ja tällä hetkellä pienet erot palkassa ovat täysin merkityksettömiä.

13. Overexpansion  = Yrityksen laajentaminen liian moneen suuntaan

Yritetetään siis myydä liian montaa tuotetta tai palvelua todella monille markkinoille. 

Ennen kun yritys menee uusille markkinoille, sen pitää olla maksimoinut olemassa olevat markkinat. Ei ole järkevää tehdä vähän kaikkea.

Identio: Kotisivuille ei ole tulossa lähiaikoina esimerkiksi markkinointipalvelujen myynti-ilmoitusta. 

14. Macroeconomic factors  = Makrotaloudelliset tekijät

Tähän kategoriaan kuuluvat mm. sodat, luonnonkatastrofit ja taloudellinen tilanne yhteiskunnassa. Yrittäjä ei pysty vaikuttamaan näihin tekijöihin, mutta silti ne vaikuttavat yrityksen tuottavuuteen.

Esimerkkinä voisi olla vaikkapa tulivuoren purkaus. Se katkaisee mm. lentoliikenteen ja vaikuttaa monien muidenkin alojen tuotteisiin tai palveluihin.

Identio: "Pitääkö tällaisista asioista olla huolissaan yrittäjänä?" On ollut huonoja aikoja, joista huolimatta on syntynyt isoja voittavia firmoja. Montako IT-firmaa on syntynyt juuri IT-kuplan puhkeamisen aikaan?  Monta - ja silti ne ovat menestyneet.

Voimme tulla myös siihen lopputulokseen, että jos eteen tulee tekijöitä, jotka estävät työnteon, elämässä on todennäköisesti muitakin isompia ongelmia. Makroekonomisista tekijöistä kannattaa olla tietoinen, mutta niitä ei kannata pohtia päivittäin.

Pitäisikö fokus olla pienemmissä asioissa suurten uhkakuvien sijaan?  Mitä jos asiakas x sanoisi, että emme osta teiltä enää palveluja?

15. No succession plan = Ei suunnitelmaa jatkuvuudelle

Jos joku lopettaa syystä tai toisesta, onko työlle jatkajaa?

Isossa yrityksessä, jossa on isot tiimit esimerkiksi myynnissä, yhden ihmisen poisjäänti ei ole niin merkityksellistä. Jos yrityksessä on esimerkiksi vain yksi myyjä, vaikuttaa se paljon enemmän yrityksen toimintaan.

Näitä tilanteita silmällä pitäen on hyvä miettiä, kannattaako kaikkea antaa yhden ihmisen hoidettavaksi.

Identio: Tämä ei ole ainakaan vielä merkittävä tekijä meidän kohdallamme. Toistaiseksi pienessä yrityksessä avoimmuus ja kaikkien mukana olo on johtanut siihen, ettei kenenkään välillä ole salaisuuksia. Silloin ei tule tilannetta, että vain yksi ihminen tietää yhdestä asiasta.

16. Wrong partner = Väärä yhteistyökumppani

Ei ole salaisuus, että sellaiset yritykset menestyvät, joissa porukka toimii hyvin yhdessä. On niitäkin tarinoita kuitenkin kuultu, joissa yritykseen on palkattu henkilö X ja sen seurauksena kaikki kaatuu.  Jotkut ovat myös sitä mieltä, että ystävien kanssa ei kannata perustaa yritystä. Epäonnistumisen prosentti nousee silloin huomattavasti.

Siinä on isompi riski, mutta myös isompi reward.

Identio: Meidän kohdallamme siinä on ollut vain etuja. Vaikka otamme töihin väkeä kaveriporukasta tai sen ulkopuolelta, elämme arvojemme mukaan. Luotamme työntekijöihimme.

Yhteenveto

Mikä oli fiilis ennen, kuin listaa alettiin käymään läpi?  Ovatko huolenaiheet lisääntyneet, vai tuliko sellainen olo, että huoleen ei ole aihetta? 

Ainoa pointti, josta emme olleet keskustelleet etukäteen, oli succession plan. Siitä voi tarvittaessa keskustella, mutta emme koe sille tällä hetkellä suurta tarvetta.

Ainakaan huolet eivät kasvaneet listan myötä. Positiivisena yllätyksenä tuli ennemminkin se, kuinka hyvin asioita on jo suunniteltu etukäteen. Sami kiteytti listan sisällön:

Jos vuosi sitten multa ois kysytty huolenaiheita, olisin varmaan sanonut kaikki 16. Ihan hyvä, etten nähnyt tätä listaa silloin.  Nyt tätä on ihan ok katsoa pienen kokemuksen jälkeen.


Löydät kaikki kolme aiheeseen liittyvää podcastia täältä!


16 syytä, miksi yritykset epäonnistuvat – vertailukohtana Identio 1/3

16 syytä, miksi yritykset epäonnistuvat – vertailukohtana Identio 1/3

119
14.11.2019
26 min

Kolmeosaisessa sarjassa Joonas, Teemu ja Sami käyvät läpi listaa yleisimmistä syistä, miksi yritykset epäonnistuvat. Samalla he pohtivat, onko nämä pointit huomioitu Identiossa, vai voiko yritys kaatua kyseisiin virheisiin. Ensimm...

Kuuntele jakso

Erika Bergström

Kirjoittanut

Erika Bergström

Copywriter

+358 40 766 1338